Gelijk werk, gelijk loon: teken ervoor
Vandaag start FNV Bondgenoten met de cao-campagne “Gelijk werk, gelijk loon. Ik teken ervoor!”
Deze campagne ondersteunt de belangrijkste eis die de bond tijdens de komende cao-onderhandelingen op tafel legt: gelijk werk, gelijk loon in het beroepsgoederenvervoer, waardoor uitbuiting van buitenlandse chauffeurs, verdringing van Nederlandse chauffeurs en concurrentievervalsing wordt tegengegaan.
FNV heeft in de afgelopen maanden veel misstanden ontdekt waarbij bedrijven de Nederlandse CAO ontduiken. Hierdoor wordt de buitenlandse chauffeur uitgebuit en de Nederlandse chauffeur verliest hierdoor zijn werk.
Hier moet een einde aan komen
Op donderdag 24 november gaan de onderhandelingen voor een nieuwe cao van start. Leden van FNV bondgenoten hebben uitgesproken dat zij “Gelijk werk, gelijk loon” het belangrijkste punt vinden bij de onderhandelingen. De vakbond wil daarom strengere regels in de cao opnemen over het aanpakken van werkgevers die eigen of ingeleende werknemers onderbetalen. Verder wil de bond dat uitzendkrachten vanaf dag één hetzelfde worden betaald als ander werknemers. Tenslotte wil FNV bij de overheid afdwingen dat de controle op cabotage wordt verscherpt en postbusfirma’s worden aangepakt.
Verdringing en uitbuiting is een probleem voor de chauffeurs maar ook voor goedbedoelende Nederlandse transportondernemingen. Zij zien door oneerlijke concurrentie hun vervoersopdrachten dalen, met alle gevolgen van dien. Helaas doet werkgeversvereniging TLN het probleem volgens FNV af als lariekoek. Niettemin krijgt FNV Bondgenoten vaak van werkgevers te horen dat vakbond goed werk verricht.
Kaderleden en leden van FNV Bondgenoten bezoeken op vrijdag 18 november een aantal toonaangevende transportbedrijven in Noord-Nederland. Deze werkgevers kunnen met deze actie aangeven of zij FNV Bondgenoten steunen in de strijd tegen oneerlijke constructies, uitbuiting en verdringing.
Ik ben blij dat er eindelijk iemand is wakker geworden, als vakbondslid van de fnv ben ik ook blij met deze goede vooruitgang.
zelf ben ik enige tijd geleden mede doordat mijn vorige werkgever oost europese chauffeurs in dienst nam overgestapt naar mijn huidige werkgever waar gelukkig geen buitenlandse onderbetaalde chauffeurs in dienst zijn!!
Hopelijk kunnen de goede bedrijven (waar ik dus gelukkig nu ook tot alle tevredenheid werkzaam ben) op deze manier verder gaan en gewoon iedereen op een eerlijke manier een eerlijk loon te geven en genoeg winstgevend te zijn, en genoeg werkzaamheden te hebben zodat het chauffeursvak in de toekomst ook voor de Nederlandse chauffeur kan blijven bestaan, we hebben een mooi vak, met een mooi loon.
Dat willen we toch niet kapot laten maken?????
Groetjes Goofy.