De provincies Gelderland en Overijssel willen snel de A1 verbreed zien.
De twee provincies willen bijna 140 miljoen euro bijdragen om de A1 op hun grondgebied te verbreden en de huidige knelpunten op te lossen.
Naar verwachting kan in 2017 de schop de grond in. Verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur neemt op korte termijn een beslissing hierover. Vanuit Den Haag lag de planning in eerste instantie op het jaar 2020 als startdatum voor verbredingswerkzaamheden.
Extra rijstroken Apeldoorn-Deventer-Azelo
Dankzij de provincies is die planning naar voren gehaald. Gelderland en Overijssel willen dat de A1 tussen Apeldoorn en Deventer 2×4 rijstroken krijgt en tussen Deventer en knooppunt Azelo 2×3 rijstroken.
Gelderland wil veertig miljoen euro mee betalen; Overijssel 89,5 miljoen. De Provinciale Staten van beide provincies beslissen hier in september over.
Daarnaast besloot Regio Twente eind 2012 al om 10 miljoen euro bij te dragen aan het project.
“Dit is niet alleen goed voor de werkgelegenheid, maar ook voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en economie. Met de oplossing van de knelpunten bij de A1 heeft het verkeer van het Westen naar het Oosten en omgekeerd, straks weer vrij baan”, zegt gedeputeerde Gerrit Jan Kok uit Overijssel namens de regionale partners.
Doorstroming de hele dag slecht
De wegen-website Wegenwiki.nl schrijft over de huidige situatie: “De A1 kent tussen de knooppunten Beekbergen en Azelo bijzonder veel vrachtverkeer en is overbelast. De doorstroming is gedurende de gehele dag slecht op dit stuk, ook buiten de spits, omdat kolonnes vrachtverkeer grote delen van de rechterrijstrook bezet houden.”
“Vanaf 800 vrachtwagens per uur gaat het autoverkeer de rechterrijstrook mijden en vanaf 1.200 vrachtwagens per uur is de rechterrijstrook amper nog toegankelijk voor het autoverkeer.”
Foto: de A1 op een rustig moment ter hoogte van Markelo in Overijssel (Wegenwiki.nl)