| 16:18 | Robert Servaas

Geen V8 meer maar toch dik tevreden

Chauffeur Niels van ‘t Gein rijdt bij Dinant van Iterson sinds vorige week op een gloednieuwe S450 6×2 met een gestuurde hefbare naloopas. Hij vindt zelf ‘dat hij niet mag klagen’. Dat is uit de mond van Niels zo’n beetje de hoogste lof. Want hij kwam uit een R500 V8. Waar hij in 10 jaar tijd probleemloos twee miljoen kilometer mee heeft gereden. “Stiekem mis ik die twee extra cilinders van mijn oude 500 nog wel een beetje”, vertrouwt Niels ons toe. “Maar verder is het een wereld van verschil tussen de vorige en deze cabine. Wat een luxe! En qua trekkracht moet ik eerlijk bekennen dat er eigenlijk geen verschil is tussen de inmiddels 12 jaar oude V8 en deze moderne 450 SCR-only zescilinder.”

De nieuwe S450 is een echte Van Iterson truck geworden. En dat komt niet alleen door de karakteristieke geel/blauwe kleurstelling en het in kleur meegespoten chassis. Dinant van Iterson: “Ik wilde eigenlijk een hypermoderne auto combineren met dat authentieke transportgevoel van vroeger. Dat zag ik het beste bij elkaar komen door de lagere versie van de S-cabine te nemen. Die ziet er stoer uit. We namen hem zonder spoilers en combineerde dat met staande officieel aangesloten RVS uitlaten. Die zijn dan vanaf de zijkant goed zichtbaar en steken mooi boven de cabine uit. Dan nog een bullbar met vier lampen, een lichtbak en twee officiële Michelinpoppen en dan is het af.”

“We namen hem zonder spoilers en combineerde dat met staande officieel aangesloten RVS uitlaten”

Niels mag zich verder verheugen in een truck met LED-verlichting en in de cabine het leerpakket, de premiumstoel, het grote infotainmentdisplay met navigatie en DAB+, een koelkast, 24 Volt magnetron en de geïntegreerde standkoeling. Ook de extra veiligheid kreeg voldoende aandacht. “De noodremfunctie AEB, ESP en LDW zit er natuurlijk standaard al op”, overweegt Dinant. “Maar ik heb de auto verder inclusief een retarder besteld omdat dat de weg vrijmaakt voor ACC en Active Prediction.”

Dinant van Iterson heeft zijn basis in Alphen aan de Maas en rijdt met vier voertuigen geconditioneerde goederen zowel binnenland als op Noorwegen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie