De invoering van de Belgische tol voor vrachtwagens op 1 april wordt niet uitgesteld.
Dat meldt branche-organisatie TLN, die van de Belgen geëist had de invoering uit te stellen. TLN stelt dat de vervoerssector zich niet goed heeft kunnen voorbereiden op de invoering vanwege vertraagde levering van tolkastjes, het niet goed functioneren van deze kastjes en veel administratieve romplslomp.
Perfectie niet haalbaar
De Belgische overheidsinstantie die de vrachtwagentol organiseert, ViaPass, zegt tegen TLN de tol gewoon op 1 april in te voeren.
ViaPass heeft daarnaast ook tegen TLN gezegd dat het systeem dusdanig complex is dat perfectie tijdens de invoering niet haalbaar is. Wel zet men alles op alles om de kinderziektes er voor 1 april uit te hebben.
Duitsers stelden invoering wél uit
Conflicterende berichten dus, die TLN geenszins gerustgestellen. De vergelijking met de invoering van de Duitse maut is snel gemaakt. Toen speelden er vergelijkbare problemen maar werd er wél geluisterd naar de transportsector en kwam er wel uitstel tot het systeem goed functioneerde.
Meldpunt Belgische Kilometerheffing
TLN verwacht een puinhoop vanaf 1 april en lanceert daarom het ‘Meldpunt Belgische Kilometerheffing’. De organisatie roept haar leden op om alle issues met betrekking tot de registratie en aanvraag van On Board Units (OBU’s) alsmede de technische werking ervan te melden via info@tln.nl of 088-4567567.
Tenslotte roept TLN haar leden ondanks alles op om zo snel mogelijk tot registratie en aanvraag van de OBU’s over te gaan. Het is nog slechts veertien dagen tot de geplande invoeringsdatum. Iedereen die vanaf 1 april zonder werkend kastje in België rijdt, loopt het risico op een boete van 1.000 euro per overtreding.
Lees ook:
TLN eist uitstel Belgische tol
Tien procent heeft Belgisch tolkastje