Geen TIR-vervoer binnen de EU
| 13:49 | Truckstar Redactie

Geen TIR-vervoer binnen de EU

De Europese Commissie zal geen TIR-transporten toestaan binnen de EU.

De internationale wegtransport-organisatie IRU wil dat het TIR-systeem ook binnen de EU in werking treedt, zoals vroeger ooit het geval was.

“Technisch gezien sluit het ontbreken van de Europese binnengrenzen de mogelijkheid uit om TIR-documenten aan te maken voor vervoer binnen de EU”, zegt EU-commissaris Algirdas Semeta.

Makkelijker
Maar volgens de IRU zou het toestaan van het TIR-carnet naast het huidige – verplichte – T-Systeem het leven van 600.000 transportbedrijven gemakkelijker maken. Het T-Systeem wordt namelijk beheerd door een handvol grote logistieke dienstverleners, die vooral voor multinationals werken.

IRU-voorzitter Alexander Sakkers (oud TLN-voorzitter) zegt: “Het TIR-systeem regelt en beveiligt het wegtransport en garandeert dat douane-gelden betaald worden. Verladers en transporteurs moeten de vrijheid hebben om te kiezen voor die optie die voor hen het voordeligst werkt.”

Praktisch nadeel T-Systeem
Een groot praktisch nadeel van het T-Systeem is dat het slechts individuele zendingen behelst. Dit in tegenstelling tot het TIR-systeem waarbij hele vrachten, containers of vrachtwagens met één document gedekt zijn. Dit scheelt tijd en geld en omdat meerdere zendingen als één zending kunnen doorgaan kan die alszodanig beveiligd en gezekerd worden met één loodje. Hiermee neemt tevens de blootstelling van lading aan de georganiseerde misdaad af, zo claimt de IRU.

Nu zou een goed moment zijn om de TIR-regeling weer toe te staan binnen de EU, zegt de IRU aangezien momenteel in Brussel de zogeheten customs code, (of communautair douanewetboek), wordt herzien. Hierin is alle douane-regellgeving van de EU opgenomen.

Duurder dan nodig, meer risico
“De huidige manier maakt het transport duurder dan nodig, en vergroot het ladingdiefstal-risico”, aldus Sakkers. “Het TIR-systeem weer toestaan zou alleen een extra zin vereisen in het communautair douanewetboek, wat niets kost. Dit is de beste manier om groei in de EU te stimuleren.” Semeta weerlegde de kritiek van Sakkers.

TIR staat voor ‘Transports Internationaux Routiers’, ofwel internationaal wegtransport. Dit is een internationale douane-overeenkomst die voorziet in het vervoeren van vracht van het ene land naar het andere land, eventueel via andere landen, in afgesloten laadruimtes waarbij de douanes van alle betrokken landen de voorwaarden accepteren en de vracht nergens onderweg uit de auto hoeft. Ook hoeven er geen extra douane-heffingen voor geheven worden.

De eerste TIR-overeenkomst werd gesloten tussen een klein aantal Europese landen in 1949. De EU staat TIR-vervoer wel toe tussen de EU en landen daarbuiten. Het systeem is uiterst succesvol en werkt ook voor intermodale transporten. Inmiddels zijn er 57 TIR-landen op vier continenten.

Foto: Vroeger hadden veel Nederlandse auto’s een TIR-bord op de grill (Scaniaproject.weblog.nl)

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie