Er komt geen algeheel rijverbod voor vrachtauto’s bij code rood voor extreem weer. Wel komt er meer aandacht voor de communicatie richting buitenlandse chauffeurs bij extreme waarschuwingen.
Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. Aanleiding was de zware storm van 18 januari 2018, waarbij 66 vrachtauto’s omwaaiden.
Werkgeversorganisatie TLN is het met de minister eens dat een algeheel rijverbod voor vrachtauto’s bij een weeralarm buitenproportioneel is. ‘Met een algeheel rijverbod voor vrachtauto’s bij code rood leggen we heel Nederland plat, dat is niet de oplossing’, zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk vanmorgen op Radio 1. ‘Beter is dat we de chauffeur de ruimte geven te bepalen of het veilig is de weg op de gaan. Die kan dat het beste inschatten. De chauffeur is de kapitein op het schip.’
Asociaal? Ja zo kun je het noemen
Vakbond CNV is het volstrekt oneens met de beslissing van de minister. “Onbegrijpelijk dat er bij Code Rood geen rijverbod komt voor lege vrachtwagens”, reageert Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. Bij de storm in januari, nadat 66 vrachtwagens omver waren geblazen, reageerde de minister nog furieus: “Ik vind dat chauffeurs nog maar eens heel goed in de spiegel moeten kijken of ze niet ongelooflijk dom bezig zijn geweest.” Asociaal? “Ja, zo zou je het ook kunnen noemen.”
Inmiddels waait de wind uit een heel andere hoek, constateert Van Rijssel. “De minister trok een grote broek aan en gaf de chauffeurs de schuld. In plaats van door te pakken, laat ze het afweten en legt ze de bal weer bij de chauffeurs. Die moeten het zelf maar uitzoeken.
Chauffeurs willen duidelijkheid
Uit de enquête die CNV Vakmensen in januari hield, blijkt dat veel vrachtwagenchauffeurs voor duidelijke regels zijn: een rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. “Dat kan bijvoorbeeld via matrixborden op de snelwegen worden aangegeven. Chauffeurs moeten dan zo snel mogelijk van de weg af en de luwte opzoeken.”
Foto: ANP