In Zweden is een uiterst merkwaardige situatie ontstaan nu aan de grenzen geen trucks zwaarder dan veertig ton het land binnengelaten worden.
Zo worden bijvoorbeeld Deense LZV’s in Helsingborg aan de kant gezet. De chauffeurs krijgen de keuze: afkoppelen of een deel van de vracht lossen voor ze verder mogen.
Uitspraak
De Zweden zijn een uitspraak van de hoogste rechtbank in het land gaan navolgen, die stelt dat grensoverschrijdend wegvervoer slechts tot veertig ton is toegestaan. Vorig jaar werd een chauffeur aangehouden met een trekker en drie-assige trailer die zwaarder was dan veertig ton, maar onder de voor Zweden geldende maximale 48 ton bleef. De oplegger had een Fins kenteken en de bestemming was Frankrijk. De chauffeur hield vol dat hij niks fout deed zolang hij in Zweden maar onder de 48 ton bleef.
De politie dacht er anders over en stelde dat de truck niet meer dan veertig ton mocht wegen. Een rechtszaak volgde, evenals een hoger beroep waarna de zaak bij de hoogste Zweedse rechtbank belandde. Die nam deze zomer het eerdere oordeel over en daarmee is Zweden nu gesloten voor grensoverschrijdend vrachtverkeer zwaarder dan veertig ton.
De boycot van zwaardere trucks heeft tot flinke consternatie geleid. Vooral in buurland Denemarken is de irritatie groot, en niet onterecht.
Onlangs liet Eurocommissaris voor transport Siim Kallas namelijk weten dat EU-lidstaten in onderling overleg grensoverschrijdend LZV-verkeer mogen toestaan. Denemarken en Zweden staan beide zestig tons LZV’s toe. De grensoverschrijdende inzet is een zegen voor transporteurs en is goed voor het milieu. In Zweden klinkt overigens eveneens protest. Wordt vervolgd.
Foto: Deze Deense LZV kan – in Zweden aangekomen – afkoppelen.