Oostenrijk heeft de grensoverschrijdende inzet van LZV’s afgewezen.
Een EU-commissie van het Oostenrijkse parlement heeft de grensoverschrijdend inzet van LZV’s unaniem de prullenbak in gestemd.
Het Oostenrijkse wegennet zou de LZV’s simpelweg niet aankunnen, zo vat de commissie-voorman Edgar Mayer het samen.
Bevreesd
Maar of deze afwijzing genoeg is om de LZV’s buiten de Oostenrijkse grenzen te houden, wordt in het Alpenland betwijfeld en bevreesd. Het is aan de individuele EU-landen zelf om LZV’s binnen hun landsgrenzen toe te staan en de grens te laten passeren vanuit een buurland. Toch is men bang dat er een EU-brede oplossing komt aangezien de vrije doorgang van personen, diensten en goederen door de EU een nogal heilig principe is.
Zou Oostenrijk toch door de knieën moeten voor een dergelijk scenario, dan zou dat tegen het Oostenrijkse verkeersbeleid werken om goederen juist per spoor te vervoeren.
Fictie
Beide gedachtes lijken echter fictie en meer gebaseerd op angst voor vrachtwagens in zijn algemeen dan op feitenkennis. Bij de EU in Brussel leeft weinig enthousiasme voor de LZV, maar moet men deze wel op nationaal niveau gedogen vanwege de Scandinavische landen, en sinds een aantal jaren ook de succesvolle inzet in Nederland. De EU heeft duidelijk gesteld dat landen onderling overeen kunnen komen grensoverschrijdend LZV-vervoer toe te staan. Geen enkel land kan hier echter toe gedwongen worden.
Bovendien klopt het argument niet dat de LZV goederen van het spoor weg zou houden. Dat is inmiddels bewezen in Nederland, maar ook in Zweden en Denemarken. Ook Brits onderzoek toont aan dat LZV’s geen vracht van het spoor afsnoepen.
Wel zorgt de inzet van LZV’s voor een acute daling van de CO2-uitstoot door het wegtransport en kan de sector efficiënter werken. Bovendien wordt de filedruk iets minder. Allemaal zaken die voor de Oostenrijkers best interessant kunnen zijn.