De nieuwe EU-wetgeving rond maten en gewichten van vrachtwagens is uitgesteld tot 2022 na verzet van de Europese truckindustrie.
De Europese fabrikanten, verenigd in de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), zijn van mening dat de tijd die beschikbaar is voor het ontwikkelen van trucks die aan de nieuwe wetgeving voldoen, te kort is. Een aanpassing van de wetgeving werd woensdag overeengekomen.
Om met een gedegen product op de markt te komen is voldoende ontwikkelingstijd belangrijk. De precieze technische eisen op het gebied van veiligheid en aerodynamica zijn op dit moment nog niet bekend. De eerder geplande invoering van de wetgeving in 2018 is daarom volgens de truckfabrikanten te kort dag om een gedegen productplanning in te voeren.
Langere ontwikkelingstijd nodig
ACEA secretaris Erik Jonnaert meldt over de wetswijziging: “De Europese Commissie en het Europees Parlement hebben altijd het belang van ontwikkelingstijd, planning en kosten efficiëntie erkend. De truckindustrie heeft duidelijke en voorspelbare wetgeving nodig. Fabrikanten moeten belangrijke aanpassingen doorvoeren voor de nieuwe wetten. Dat gebeurt niet in één nacht; vrachtwagens zijn producten waar een lange onderzoeks- en ontwikkelingstijd voor nodig is.”
Het besluit komt voor velen niet als een verrassing: veel truckfabrikanten zoals Renault, Volvo en Mercedes hebben de afgelopen jaren nieuwe cabines geintroduceerd die gezien de normale levenscyclus van een vrachtwagencabine nog een hele tijd mee moeten.
Afstel?
Opgenomen in de wetgeving is overigens dat de nieuwe cabines met een neusje niet verplicht worden, maar slechts geadviseerd. Eerlijk gezegd zal het ons niets verbazen als van dit geval van uitstel uiteindelijk afstel komt.