Geen bewijs gevaarlijk rijgedrag Oostblokkers

29 januari 2013 | 12:31

Geen bewijs gevaarlijk rijgedrag Oostblokkers

Er is geen bewijs om te stellen dat Oost-Europese weggebruikers een gevaar op onze wegen zijn.

De rijopleidingen van Oost-Europese weggebruikers zijn in ieder geval geen reden om te concluderen dat Oost-Europeanen brokkenpiloten zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

“Geconcludeerd kan worden dat in MOE-landen meestal meer geregeld is over de vorm en inhoud van de rijopleiding dan in Nederland. De eisen om als automobilist deel te kunnen nemen aan het verkeer zijn in MOE-landen niet lager dan de Nederlandse eisen en soms zijn die eisen zelfs hoger”, zo schrijven de onderzoekers. (MOE-landen zijn Midden- en Oost-Europese landen).

Men zegt verder: “Overigens is het de vraag in hoeverre de kwaliteit van de rijopleiding en het rijexamen de verkeersveiligheid beïnvloedt, met andere woorden samen-hangt met de ongevalsbetrokkenheid. Het lijkt haast vanzelfsprekend dat dat zo is, maar uit internationaal onderzoek is gebleken dat deze samenhang niet kan worden aangetoond.”

Ruimte voor interpretatie en onduidelijkheid ongevalsbetrokkenheid
Verder constateren de onderzoekers dat opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs in Europa geregeld worden door de derde rijbewijsrichtlijn en de vakbekwaamheidsrichtlijn.

“Beide bieden tamelijk veel ruimte voor interpretatie en de daadwerkelijke eisen waaraan men als chauffeur dient te voldoen, kunnen dan ook van land tot land verschillen. Daarnaast is er is weinig zicht op hoe goed de kwaliteit van chauffeurs-opleidingen in een bepaalde lidstaat worden geborgd. Dit geldt zowel voor enkele MOE-lidstaten als enkele niet-MOE-lidstaten. In hoeverre de zwaarte van het rijexamen en het chauffeursdiploma bepalend is voor de ongevals-betrokkenheid, is echter niet duidelijk.”

Bizarre ongelukken
Oost-Europeanen in het algemeen, en Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in het bijzonder, hebben de afgelopen jaren verschillende bizarre ongelukken veroorzaakt. Daarmee hebben ze de schijn wel tegen zich gekregen.

Een van de dieptepunten was de crash van een Poolse chauffeur op knooppunt Paalgaraven. Hij ramde met zijn truck een pijler onder een viaduct vandaan. Daarbij dreigde het viaduct in te storten, moesten wegen worden afgesloten en onstond een verkeersinfarct in de regio Arnhem-Nijmegen. Bovendien staan Oost-Europeanen bekend als stevige drinkers.

De SWOV zegt echter niet te kunnen bewijzen dat Oost-Europeanen een groter gevaar op de weg zijn dan andere bestuurders.

In grotere aantallen
Het kan namelijk zijn dat Esten, Letten, Litouwers, Polen, Slowaken, Tsjechen, Hongaren, Slovenen, Roemenen en Bulgaren vaker bij ongelukken betrokken zijn omdat ze simpelweg in grotere aantallen in ons land aanwezig zijn.

Maar, de SWOV zegt ook dat niet alle benodigde gegevens worden geregistreerd bij ongevallen. Het maken van een goede analyse is daarom lastig: “Met de beschikbare gegevens kan niet beantwoord worden of bestuurders uit MOE-landen meer of minder vaak bij ongevallen betrokken zijn dan op grond van hun deelname aan het verkeer verwacht mag worden. Er zijn namelijk geen gegevens bekend over de afgelegde afstand op de Nederlandse wegen per nationaliteit.”

Motie in de Tweede Kamer
Het onderzoek werd uitgevoerd door de SWOV in opdracht van minister Schultz van Infrastructuur nadat de PVV een motie had ingediend die door de Tweede Kamer was aangenomen.

In de motie werd gesteld dat het aantal ongelukken waar Oost-Europese bestuurders bij betrokken zijn, stijgt. In de motie werd de minister tevens verzocht te onderzoeken of een mogelijk minder goede kwaliteit van de rij-opleidingen in de Oost-Europese landen een verklaring kan zijn voor de stijging van het aantal geregistreerde verkeersongevallen waarbij bestuurders uit MOE-landen betrokken zijn.

De minister liet hierop de volgende twee vragen onderzoeken: Welke rijvaardigheidseisen worden er in EU-lidstaten gesteld, in het bijzonder in de MOE-lidstaten? En zijn er opvallende zaken (bijvoorbeeld relatief meer ongevallen en relatief meer overtredingen) te melden ten aanzien van het rijgedrag van chauffeurs uit andere EU-lidstaten in Nederland, in het bijzonder van chauffeurs uit MOE-lidstaten?

Foto: ANP

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda