Eigenrijders Ger en Wout Peffer uit Kerkdriel vervingen recent hun trucks voor twee nieuwe Scania S500 4×2 twee trekkers. De beide broers rijden veel voor NedCargo in de levensmiddelen.
“Wij hebben al jaren een shortlist van twee merken waar wij graag op rijden. Scania is daar één van, DAF is de ander,” geeft Ger een korte toelichting op de keuze. “Verder is het belangrijk dat wij de dealer dicht in de buurt hebben. Dat lijkt een kleinigheid, maar als je voor elke beurt of kleinigheid eerst een eind moet rijden, ben je zomaar een uur extra kwijt. Dat zijn toch uurtjes dat ik liever bij de familie ben.”
Dat de beide broers 500 pk onder de hoogste S-cabine kozen, komt omdat ze veel goeds over die motor gehoord hebben. “Je zoekt een balans tussen wat economisch verantwoord is en wat je prettig vindt. Wij rijden vaak behoorlijk zwaar en dat ook in België en Duitsland. Dan is het wel fijn als je wat over hebt als het er op aan komt.”
Dat is ook de reden dat de gebroeders kozen voor een negen tons vooras onder de rondom luchtgeveerde trekkers. “We hebben nog een drieasser overwogen want we hebben wel eens eerder voorlopers gehad. Maar we hebben dat eigenlijk niet echt nodig omdat we meestal volle ladingen rijden. En als we meerdere adressen hebben, zitten we weer met het manoeuvreren. Dan werkt een 4×2 toch het beste.”
Even wennen
“Het is voor ons weer een tijd geleden dat we Scania’s hadden. En er is wel veel veranderd bij dit nieuwe type. Ik kende de geweldige stuurverstelling natuurlijk al maar het lijkt wel of die met dit model nóg beter is geworden. Verder is het weer even wennen. Bij een Scania zit je veel meer in het midden van de cabine dan bij ons vorige merk. Ook het matras op het bed is anders. Daar moet ik nog even aan wennen. Hoewel we over de afmetingen van het bed niets te klagen hebben: één meter breed hadden wij nog niet meegemaakt.”
Wat Ger nu al helemaal super vindt, is de mate waarin de nieuwe Scania informatie geeft over het verbruik en rijstijl. “Dat dashboard is echt hightech. We kunnen nu zien hoeveel procent we uitrollen, hoeveel stationair we draaien, hoeveel we op de cruise control rijden, hoe het anticiperen is, het aantal beremmingen, enzovoort. Dat is informatie waar we wat aan hebben. Want dikke motor of niet, verbruik is bij ons een onderwerp waar we goed op letten. Op deze manier wordt je elke week opnieuw met de neus op de feiten gedrukt. Maar aan de andere kant, als je het zó mooi kunt analyseren, gaat het vanzelf een sport worden. Wat zeg ik? Een spelletje!”
De gebroeders Peffer rijden ieder zo’n 100 tot 110.000 km per jaar. “We hebben op deze trucks een full-service contract met flexibel onderhoud afgesloten. Wij hebben tenslotte geen trailers of ander rollend materieel waar we ook iets mee moeten. Dat maakt het leven lekker eenvoudig. In dat kader is een door de dealer geregeld en gemonitord onderhoud voor ons een verdere vorm van ontzorging.”