Friese Volvo twee keer miljonair
Steeds vaker krijgen we melding van trucks die de grens van twee miljoen kilometer bereiken. De Volvo FH16 van Feenstra uit Sneek behoort sinds kort ook tot die selecte club.
De 470 pk sterke Volvo werd in 1998 aangeschaft bij dealer M.S. de Vries in Bitgum. Toch wordt de truck ondanks zijn leeftijd niet ontzien. Nog dagelijks is de fraaie truck te vinden tot ver buiten de landsgrenzen.
Zo verzorgt Feenstra onder meer geconditioneerd transport van planten en fruitbomen vanuit Nederland naar diverse bestemmingen in Europa. Na te zijn opgekweekt kan het zijn dat diezelfde planten de omgekeerde richting afleggen. Feenstra Logistics heeft een wagenpark van acht eenheden.
Pier Feenstra, mede-eigenaar met drie broers en zijn vader, heeft de FH16 tot ruim over het miljoen kilometer gebracht. “Daarna heeft mijn jongste broer ermee gereden en nu staat er alweer een paar honderdduizend kilometer extra op de teller door een van onze chauffeurs. Het is een truck die nog steeds super stevig rijdt.”
Liefhebbers
We hebben er niet bijzonder op gepast, maar zijn wel liefhebbers. Motor-reparaties hebben we gedurende de twee miljoen kilometer niet gehad. Wat we wel gedaan hebben, is dat toen de Volvo FH16 de miljoenkilometergrens passeerde, we uit voorzorg de radiator en de intercooler hebben laten vervangen. Uit de praktijk weet ik dat de temperatuur die in de motor bereikt wordt, in de gaten gehouden moet worden. Als je dat als chauffeur doet, dan werk je aan de levensduur van de motor. Frisse lucht en een goedwerkend koelsysteem is voor de motor een van de belangrijkste zaken. Als ik van Portugal naar de Spaanse hoogvlakte reed, dan zorgde ik ervoor dat ik wat extra stappen terugschakelde. Daar ben ik altijd heel secuur in geweest. Verder hebben we buiten het normale en reguliere onderhoud geen noemenswaardige reparaties gehad. Bij 1,2 miljoen kilometer is het complete koppelingset in verband met slijtage vervangen”.
Goed regelen
De relatie met Volvo Trucks dealer M.S. de Vries en Zonen is uitstekend. Van de acht trucks zijn er zes van het merk Volvo. De laatste aanwinst is een Volvo FH16 660. “Daar rijdt mijn vader mee. Die is er gek mee. Vroeger ging hij met 260 pk door de Brennerpas, nu is dat met deze Volvo een fluitje van een cent.” Pier zelf zit meestal op kantoor. Hij mist het rijden wel, maar het bedrijf groeit door. “Af en toe doe ik nog een pendelrit of ik breng een trailer naar de grens. Op die manier zorgen we ervoor dat onze chauffeurs niet over hun uren hoeven gaan. Maar het werk op kantoor hoort er ook gewoon bij. Je moet je zaken goed regelen. Het is onderdeel van het bedrijf, net als de Volvo FH16, die doen we voorlopig nog niet weg.”