Freightliner vierde een belangrijke mijlpaal met de productie van de 1 miljoenste Freightliner Cascadia. De aerodynamische truck werd in 2007 gelanceerd.
“Al meer dan 80 jaar is Freightliner toegewijd aan het bedienen van haar klanten met doelgerichte en innovatieve transportoplossingen. Toen de Freightliner Cascadia in 2007 werd gelanceerd, was het ontworpen om precies dat te doen, en we zijn ontzettend dankbaar voor onze klanten die hun vertrouwen hebben gesteld in de Cascadia en Freightliner om ons de 1 miljoenste mijlpaal te laten bereiken,” zei David Carson, SVP van verkoop en marketing bij Freightliner. “Met ons vlaggenschip is onze toewijding om een veiliger, schonere en kostenefficiëntere oplossing voor onze klanten te bieden nooit ver weg. En we zijn nog niet klaar.”
Wat begon als een idee om een vrachtwagen te ontwikkelen met nieuwe aerodynamische, lichtgewicht en uptime-verbeterende functies, is inmiddels geëvolueerd door vier generaties van het platform. Het heeft zijn status als Class 8 (zwaarste gewichtsklasse) truck verdiend door voortdurende innovaties die zijn ontworpen voor chauffeurscomfort, verhoogde veiligheid en verminderd brandstofverbruik. Opmerkelijk is dat de Cascadia sinds de oorspronkelijke introductie zijn brandstofefficiëntie met meer dan 35 procent heeft verbeterd.
‘Niets bijzonders’
Ook onze columnist, Korneel Luth, van Standplaats Canada rijdt in een Cascadia. Daarover schreef hij een poos terug op zijn Instagram-pagina: “Er is absoluut niets bijzonders aan een witte Freightliner. Om het zo te zeggen: ze is niet de enige witte Freightliner die er is. Maar vandaag heb ik haar met de hand gewassen en als gevolg daarvan zien we er weer behoorlijk scherp uit, terwijl de schaduwen snel langer worden en de laatste stralen van het zonlicht over de werf vallen. Ze is een comfortabele vrachtwagen om mee te rijden en heeft een krachtige 15-liter, 505-pk motor. Bovendien waardeer ik met name haar 13-versnellings handgeschakelde transmissie. Dus ja, op geen enkele manier uniek, maar desondanks een goede werkpaard, inclusief haar grote en ruime slaapcabine.”
Foto header: Korneel Luth