De invoering van de Franse ecotaxe, een milieuheffing voor trucks, wordt opnieuw uitgesteld.
De invoering was al eens uitgesteld en stond nu gepland voor 1 oktober, met een korte proefperiode die op 1 september begonnen had moeten zijn.
Momenteel zijn er echter nog verschillende problemen die de invoering van de truck-tol in de weg staan. Zo is de distributie van de tolkastjes nog niet optimaal en zou het systeem nog niet alle voertuigen herkennen.
1 januari 2014
De Franse regering heeft nu 1 januari 2014 aangekondigd als invoerdatum van de ecotaxe. Tot die tijd heeft het bedrijf dat de ecotaxe exploiteert – Ecomouv – de mogelijkheid om alle problemen op te lossen.
Daarmee geeft de Franse regering toe aan grote groepen Franse ondernemers die om uitstel hadden gevraagd. De ondernemers hadden geen vertrouwen in een rimpelloze invoering op 1 oktober en vreesden voor schade voor de Franse economie.
Ook wegtransportorganisaties wilden uitstel en pleitten voor een invoering op 1 januari 2014.
Hoe werkt het?
De milieuheffing is vergelijkbaar met de Duitse maut aangezien deze uitsluitend voor vrachtwagens geldt, en per kilometer betaald moet worden. Iedere truck zal daarvoor een kastje, of on-board-unit (obu) moeten hebben. Het kilometerbedrag zal rond de twaalf eurocent komen te liggen.
Dit bedrag kan echter hoger of lager uitvallen. Het is afhankelijk van het aantal assen van de truck, maximaal totaalgewicht en de Euro-emissieklasse.
Waar de tol precies geldt, is een ingewikkeld verhaal. In totaal gaat het om 15.000 kilometer van het Franse wegennet, inclusief enkele autoroutes, route nationals en zo’n 5.000 kilometer aan departementale wegen.
Het gaat dan met name om wegen die veel verkeer van en naar autoroutes te verwerken hebben of wegen die leiden naar buitenlandse tolwegen. Al deze wegen zijn verdeeld in tolsecties van maximaal vijf kilometer lengte.
Uitzonderingen zijn: de autoroutes waar al tol betaald moet worden en sommige wegen met weinig verkeer die tevens geen onderdeel zijn van het zogeheten Trans-Europese netwerk.
In de landelijke regio’s Acquitaine en Midi Pyrénées zal een gereduceerd tarief gelden dat 25 procent onder het gewone tarief valt. Dit zijn namelijk regio’s waar op z’n minst één departement de status heeft ‘afgelegen’ te zijn.
In regio’s waar geen tol-autoroute is, wordt het tarief met veertig procent verlaagd. Dit is het geval in de regio Bretagne.
Het doel van de ecotaxe
De Fransen willen met de opbrengsten infrastructuur-projecten (mede) bekostigen. Daarnaast moet de ecotaxe een aansporing zijn voor bedrijven om serieuzer na te gaan denken over alternatieve manieren van transport.
In werkelijkheid zal de ecotaxe vooral het transport duurder maken, en daarmee uiteindelijk alle producten duurder maken, en zal het de administratieve last voor transportbedrijven in heel Europa verhogen.
Meer informatie staat op de website van Écomouv.