26 mei | 10:06

Franse acties nog niet ten einde

Frankrijk maakt zich op voor meer stakings- en blokkade-ellende.

Franse vakbonden zijn nog lang niet van plan om te stoppen met staken en het opwerpen van blokkades, onder andere bij olie-depots en raffinaderijen, maar ook bij tolpleinen op sommige snelwegen, zoals bij de Pont de Normandie vandaag – zie foto. 

Vakbonden in Frankrijk voeren reeds enkele weken actie tegen voorgenomen hervormingen van de arbeidswetgeving. Als gevolg van de acties zijn veel tankstations zonder brandstofvoorraad komen te zitten. De Franse regering heeft een klein deel van de staatsvoorraad brandstof ingezet om de Fransen verlichting te bieden. 

Momenteel zijn er blokkades bij zes van de acht olie-raffinaderijen, bij enkele belangrijk havens zoals Le Havre en Marseille en bij zestien kerncentrales. 

Ongeveer een derde van alle tankstations in het land staat droog terwijl veertig procent van de tankstations in de regio Parijs beleveringsproblemen ervaart, zo melden diverse media. Dankzij de acties bij de kerncentrales is ook de stroomvoorziening in gevaar gekomen.

TLN bevrijdt trucks Le Havre

De Nederlandse branche-organisatie TLN  heeft vorige week voor elkaar gekregen een blokkade in Le Havre ongedaan te maken, met hulp van de Nederlandse ambassade. In Le Havre stonden diverse Nederlandse trucks vast op verschillende fabrieksterreinen. De trucks konden na het opheffen van de blokkade weer weg. 

Waarom voeren de Fransen nu weer actie?

Staken, actie voeren en blokkades opwerpen; het lijkt de Fransen in het bloed te zitten. Dit keer zijn hervormingen van de arbeidswetgeving de aanleiding. Om de Franse economie weer op gang te helpen en beter in de pas te laten lopen met de rest van de wereld, beseft men in Parijs dat de economie flexibeler moet worden. Daarom moet ook de strenge arbeidswetgeving flexibeler, onder andere op de volgende punten: 

De 35-urige werkweek blijft gehandhaafd maar moet als een gemiddelde gezien gaan worden. Bedrijven kunnen met plaatselijke vakbonden onderhandelen over minder of meer uren, tot een maximum van 46 uur per week.

Bedrijven krijgen meer vrijheid om lonen te verlagen en om werknemers te kunnen ontslaan. Nu is het vrijwel onmogelijk om werknemers te ontslaan, wat bedrijven ervan weerhoudt om überhaupt personeel aan te nemen, wat de economie afremt, of een eventuele groei onmogelijk maakt. Ook krijgen werkgevers meer onderhandelingsruimte bij vrije tijd, zwangerschapsverlof en dergelijke. De vakbonden willen er niets van weten.

Foto: De Franse vakbond CGT blokkeert vandaag tolpoorten naar de Pont de Normandie bij Le Havre. (ANP)

Lees ook: 

Honderden Franse tankstations dicht

Nieuwe wegblokkades in Frankrijk

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda