FNV Bondgenoten heeft EVO-leden vanavond geconfronteerd met een kleine protestactie.
Vakbond FNV Bondgenoten voerde actie tijdens het jaarcongres van verladersorganisatie EVO op landgoed Nijenrode bij Breukelen. De bedoeling: protesteren tegen de uitdrukkelijke wens van de EVO om de huidige cabotagebeperkingen ongedaan te maken.
Tiental chauffeurs
Het was een kleinschalige actie waarbij ook een tiental chauffeurs aanwezig was, waaronder tankauto-chauffeur Lex Lecomte (51). Hij legt aan Truckstar uit waarom hij als chauffeur en actief kaderlid van de FNV vanavond actie voert.
“Ik ben hier omdat vooral de verladers verantwoordelijk zijn voor de vrachtprijzen. Elk weldenkend mens weet dat voor de huidige prijzen inmiddels niet meer gereden kan worden”, zegt Lecomte.
“Die prijzen leiden ertoe dat transportbedrijven allemaal constructies gaan verzinnen om goedkope, Oost-Europese chauffeurs te laten rijden”, vervolgt hij. “Ik ben echt niet tegen concurrentie hoor. Oost-Europese chauffeurs mogen hier in principe best rijden, maar dan wel tegen arbeidsvoorwaarden die lijken op de onze.”
Lecomte vervolgt: “Bovendien is EVO voorstander van vrije cabotage. Als dat werkelijkheid zou worden, dan worden de Oost-Europese arbeidsvoorwaarden leidend in Nederland en is de Nederlandse chauffeur een uitstervende beroepsgroep.”
“Wij maken ons echt zorgen over de toekomst, inclusief mijn eigen toekomst. Maar ik ben 51, de toekomst van de jongere generatie is nog veel belangrijker”, zegt Lecomte resoluut.
Tijdens de actie werd een pamflet uitgedeeld. FNV-bestuurder Edwin Atema legt uit waarom EVO nu onder vuur ligt: “Wij willen EVO-leden, oftewel de verladers van Nederland, de boodschap brengen dat ze de voeding van het kwaad zijn. Ze willen vrije cabotage en geen ketenverantwoordelijkheid.”
‘Minachting’
In de pamfletten aan de EVO-leden staat te lezen: ‘Uw vereniging streeft naar een vrije vervoersmarkt met gelijke concurrentievoorwaarden, een vrije verladerskeuze en een optimale verhouding tussen kosten en service. Daarnaast is er het streven naar een geheel vrije cabotage binnen Europa. Daarbij vraagt de EVO de overheid de eisen voor het beroepsvervoer te versoepelen en een lagere grens voor kredietwaardigheid te aanvaarden. Als klap op de vuurpijl wil uw organisatie het gemakkelijker maken om buitenlandse chauffeurs in te zetten. Wij, de chauffeurs in Nederlandse loondienst, zien het bovenstaande als een minachting van ons vak en de kwaliteit die wij dagelijks leveren om de Nederlandse – en Europese economie met daarbij uw bedrijven draaiende te houden.’
Volgens de FNV gaan gelijke concurrentie-voorwaarden en vrije cabotage niet samen zolang de verschillen in loon en arbeidsvoorwaarden nog groot zijn.
Faillissementen door te lage vrachtprijzen
FNV Bondgenoten schrijft verder: ‘Hoe kan het dat in vrijwel alle faillissementsverslagen te lezen valt dat bij de bedrijven die ter ziele zijn de transportprijzen te laag zijn geweest? Tot vandaag hebben wij de EVO en de bij haar aangesloten bedrijven redelijk met rust gelaten. Nu ons duidelijk is geworden dat de EVO zich actief verzet tegen de op komst zijnde wetgeving over de ketenaansprakelijkheid gaan wij de EVO en de aangesloten bedrijven vanaf vandaag dan ook actief verantwoordelijk maken voor de sociaal economische misstanden in onze mooie sector.’