Volgens FNV Bondgenoten dreigt de prijzenoorlog die Albert Heijn heeft aangekondigd, te worden uitgevochten over de rug van vrachtwagenchauffeurs. Maar klopt dit wel?
“We zien dat Albert Heijn zijn transporteurs de duimschroeven aandraait en zo de verlaging van de prijzen afwentelt op de transportbedrijven. Dat is onaanvaardbaar”, aldus Huub van den Dungen, bestuurder van FNV Bondgenoten.
Albert Heijn maakte deze week, onder meer via twee pagina’s grote advertenties in de landelijke dagbladen, bekend dat het de prijzen van meer dan honderd producten verlaagt. De supermarktketen liet zijn advertenties gepaard gaan met de tekst: ‘Hoe kunnen wij u helpen in tijd van bezuinigingen’.
Zijn artikelen echt wel goedkoper?
Overigens blijkt dat Albert Heijn een aantal in prijs verlaagde producten in eerste instantie een stuk duurder had gemaakt. In werkelijkheid zijn deze producten zeker niet goedkoper geworden. Een bekende truc, in een artikel in de Financiële Telegraaf staat van verschillende producten hoeveel duurder ze nu zijn, na de prijsverlaging.
Dit is echter niet opgemerkt door FNV Bondgenoten, die bang is dat transportbedrijven zo worden ‘afgeknepen’ door AH dat ze bij de loonontwikkeling van hun chauffeurs noodgedwongen zouden moeten vasthouden aan de nullijn. Ook een verworven recht als de bonus voor op tijd rijden, zou op de tocht staan.
Van den Dungen: “Wij roepen de betrokken transportondernemingen op de rug recht te houden in de onderhandelingen met Albert Heijn. Ze leveren een goed product en daarbij hoort gewoon een goede prijs. Het is onaanvaardbaar dat een transportbedrijf zijn werknemers niet kan compenseren voor de stijgende kosten, omdat een klant als Albert Heijn ineens minder wil betalen. Wij zullen dat als vakbond bij de onderhandelingen voor een nieuwe sector-cao ook niet als meewegende factor accepteren.”