FNV: IKEA in illegale cabotage
| 12:27 | Truckstar Redactie

FNV: IKEA in illegale cabotage

De FNV beticht IKEA van illegale cabotage in Nederland en België en het uitbuiten van Oostblok-collega’s.

Een groot deel van de binnenlandse IKEA-transporten in Nederland en België wordt uitgevoerd door buitenlandse chauffeurs die betaald worden volgens de regels van het land van herkomst. Het gaat vooral om Slowaakse en Bulgaarse chauffeurs.

Dat is de conclusie van een FNV-onderzoek naar de bevoorradingstransporten van de Nederlandse en Belgische IKEA-vestigingen. De vakbond deed het onderzoek samen met de Belgische vakbond BTB-ABVV.

Gilbert de Clercq

De Slowaakse en Bulgaarse chauffeurs werken via buitenlandse constructies in onder-aanneming voor het Belgische transportbedrijf Gilbert de Clercq uit Sint-Niklaas, zo blijkt uit het onderzoek. Gilbert de Clercq voert de transporten uit in opdracht van IKEA.

FNV Bondgenoten stelt dat IKEA hiermee verdringing van gezonde werkgelegenheid veroorzaakt en wil dat IKEA stopt met het organiseren van haar transporten op deze manier.

FNV: Oostblokkers doen ons werk

Werk dat eerder werd uitgevoerd door Nederlandse en Belgische chauffeurs, wordt volgens de vakbond nu gedaan door chauffeurs die met bestelbusjes uit Slowakije en Bulgarije worden gehaald.

Bovendien worden deze chauffeurs uitgebuit, aldus de FNV. Ze verdienen een kwart van wat een Nederlandse chauffeur zou verdienen. De FNV schrijft: “Veel van de chauffeurs zijn weken of zelfs maanden onderweg. Zij leven als nomaden in en om hun vrachtauto’s. In België spraken de vakbonden met een chauffeur die met zijn Bulgaarse vrachtwagen al zeven maanden onafgebroken achtereen in zijn voertuig leefde en alleen IKEA bevoorraadde.”

NL loopt ook premies en belasting mis

Edwin Atema van FNV Bondgenoten zegt: “IKEA is dit jaar 35 jaar gevestigd in Nederland en is daar trots op. Dagelijks importeert IKEA meubels om deze te verkopen onder de Nederlandse en Belgische consumenten. Naast de meubels importeert IKEA inmiddels ook de lage buitenlandse loonstandaarden. Een Bulgaarse chauffeur die in Nederland en België de winkels bevoorraadt, verdient omgerekend nog niet eens twee euro vijftig bruto per uur.”

Atema vervolgt: “De Belgische en Nederlandse chauffeurs en de schatkist betalen hiervoor de rekening. Werkgelegenheid, premies en belastingen worden door IKEA uit Nederland en België weg-georganiseerd. We gaan veroorzakers van de arbeidsverdringing nu gewoon publiekelijk bekend gaan maken. Te beginnen bij IKEA.”

Reactie IKEA

Truckstar belde met IKEA en kreeg een Engelstalige reactie uit Zweden. Hieronder de vertaling:

“IKEA hanteert geen regels wat betreft de nationaliteit van de chauffeurs die bij de voor IKEA werkende transportbedrijven in dienst zijn. Deze transportbedrijven worden geacht zich te houden aan alle regelgeving betreffende het in dienst hebben van personeel, lonen en werkomstandigheden, en alle andere wet-en regelgeving die van toepassing is.”

“Het is erg belangrijk dat diegenen die onze producten vervoeren, dit doen onder goede en eerlijke werkomstandigheden, ook al zijn de chauffeurs niet in dienst bij IKEA zelf. Daarom is onze toeleveranciers-gedragscode (IWAY) ook van toepassing op de transportsector.”

“We hebben duidelijke en strenge eisen naar onze vervoerders voor wat betreft salarissen, werkomstandigheden en het volgen van de relevante wet- en regelgeving. We volgen en controleren dit regelmatig om zeker te stellen dat de IWAY wordt nageleefd onder onze transporteurs.”

“We staan open voor een gesprek met de vakbond en we verwelkomen ideeën die onze werkwijze kan helpen verbeteren. We hebben de FNV gevraagd om ons een concreet voorbeeld te geven van waar wij steken laten vallen. Wanneer zij dit voorbeeld geven, zullen we er onmiddellijk naar kijken.”

“Wij streven er constant naar dat werkomstandigheden en lonen, en andere rechten, op een niveau staan dat een veilige en menswaardige levenstandaard kan garanderen.”

Hanteert IKEA onmogelijke tarieven?

Bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten vermoedt dat IKEA echter onmogelijke tarieven afdwingt bij haar transporteurs: “We hebben meerdere keren heel expliciet gevraagd of IKEA eerlijke tarieven hanteert en uiteindelijk zegde IKEA toe met een antwoord te komen. We kregen een nietszeggend briefje. Op basis van de uitkomsten van ons onderzoek en onze gesprekken rond IKEA hebben wij sterke vermoedens dat IKEA met onmogelijke tarieven werkt.”

IKEA gaf aan de vakbond wel aan werk uit te besteden op basis van de marktprijzen en niet op basis van de in Nederland en België geldende kostprijzen. FNV Bondegenoten wil niet in een juridische discussie treden met IKEA, maar wil wel het probleem bij de bron aanpakken. Dat zijn in dit geval waarschijnlijk de tarieven die IKEA hanteert.

Hieronder staat een video, gemaakt door de vakbond, waarin uitlegd wordt hoe het binnenlands vervoer van IKEA in Nederland en België georganiseerd is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Foto: ANP

2 Reacties
  1. beetje jammer dat ze niet verder kijken dat hun neus lang is. ik en mijn ruim 200 andere nederlandse collegas bevoorraden ook de ikea vestigingen in nederland vanuit ikea- oosterhout/genk/dortmund en burstadt. een x aantal chauffeurs zijn gewoon e6 chauffeurs en wij krijgen elke minuut betaald. ik heb nog nooit een bedrijf gezien die zo goed voor hun leveranciers zorgt als ikea. overal schone wc douches en gebruik maken van de bedrijfskantine. ik weet dat de rit prijzen zijn gebaseerd op vol/leeg rijden. maar zowel frans hendrix transport en verbrugge wegstransporten kunnen op een normale manier bij ikea rijden. dus je kunt beter gilbert de clerq zwart maken dan ikea

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie