Volvo presenteerde deze week de eerste FM’s voor de Nederlandse markt die op een mix van methaangas en diesel rijden.
De eerste FM Methaan-Dieseltrucks zijn inmiddels afgeleverd aan Jumbo Supermarkten, Dasko Groep en Wezenberg Groep. Aan de linkerkant van het chassis van de 6×2-trekkers is de tank zichtbaar voor LNG of BNG (Liquefied Natural/Bio Gas). Aan de rechterkant hangt een gewone dieseltank. De wagen combineert het gas met diesel, en rijdt zodoende een stuk schoner dan een standaard dieseltruck, en ook een stuk goedkoper.
Gas in vloeibare vorm
De gastank is extreem geïsoleerd zodat het gas, waarvan de temperatuur -140 graden Celsius is, in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas kan meer brandstof worden meegenomen dan bij het gebruik van CNG, ofwel Compressed Natural Gas.
Bertus Dasselaar, algemeen directeur Dasko Groep: “We staan aan de vooravond van een enorme stap voorwaarts. We hebben de truck vanaf papier gekocht. Natuurlijk wordt het pionieren, maar de Volvo FM heeft geweldige techniek. We weten dat olie als fossiele brandstof schaars wordt, gas is er echter nog voldoende aanwezig. Juist die combinatie maakt het interessant. En misschien wel het belangrijkste deze combinatie zorgt voor een veel lagere uitstoot.”
Rogier Verkley, directielid Wezenberg Groep is blij met zijn nieuwe FM: “Het past in onze visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen”.
De FM’s op methaan en diesel worden vooralsnog alleen in Nederland, Groot-Brittannië en Zweden geleverd, aangezien in deze landen de benodigde LNG/LBG tank-infrastructuur in enige mate aanwezig is. Andere landen zullen echter wel volgen.