Met extra flappen achter je trailer kun je het verbruik terugdringen.
Een verbeterde stroomlijn kan heel veel brandstof besparen. Dat geldt voor de voorkant, maar zeker ook voor de zijkanten, de bodem en de achterkant van een oplegger. Vooral achter de trailer ontstaan tijdens het rijden luchtwervelingen met een zuigende werking. Het effect is alsof er steeds geremd wordt. Door nu flappen aan de achterkant van de trailer te monteren, kun je dit probleem verhelpen.
Lengtematen
Helaas is dit nog niet toegestaan omdat de trailer dan al snel buiten de maximale lengtematen valt. De Europese Commissie wil de regels in dit opzicht versoepelen, want zuiniger rijden is ook goed voor de uitstoot van CO2 en andere schadelijke gassen.
Aandocken
Voor de chauffeur dreigt er dan een nieuw probleem te ontstaan, want aandocken met een stel flappen achteraan de trailer is niet zo handig en met de hand in- en uitklappen kost weer tijd en moeite. Daar heeft Betterflow nu iets op gevonden. Hoe het werkt, kun je zien in dit filmpje.
Besparingen
Heel goedkoop is zijn hydraulisch geregelde systeem niet, zegt directeur Dirk Sieprath, maar op lange ritten zouden de besparingen wel degelijk opwegen tegen de aanschafkosten.