De een na de andere Duitse deelstaat bindt de strijd aan met het filespook. Noordrijn-Westfalen presenteert in navolging van Hessen en Brandenburg een ‘masterplan’ waarmee de doorstroming op de snelwegen moet worden bevorderd. De 200 wegenbouwprojecten mogen tot 2030, meer dan 20 miljard euro gaan kosten.
Dat melden Duitse media. Hoewel nog niet alle wegenbouwplannen in beton gegoten zijn, is zeker dat de snelwegen A3, A57 en A59 worden verbreed, evenals de snelwegen A42 en A40 die oost-west door het Roergebied voeren. Ook de A43, A45 en A52 gaan op de schop en worden verbreed.
Verspreide aanpak
Verkeersminister Hendrik Wüst (CDA) benadrukt dat niet alle plannen tegelijk worden uitgevoerd, omdat dit tot een verkeerschaos zou leiden. Zo worden aanpassingen aan de A3 tussen knooppunt Leverkusen en knooppunt Breitscheid verspreid tot en met 2035 uitgevoerd. De verbreding van de A3 tussen knooppunt Breitscheid en knooppunt Oberhausen zal niet voor 2032 zijn afgerond, luidt de prognose.
Meeste files
De geplande verbredingen en aanpassingen van de A1 tussen knooppunt Erfttal en knooppunt Keulen-West en van de A3 tussen Königsforst en Keumar hebben in de plannen enige vertraging opgelopen. Die beginnen pas na 2022. Minister Wüst zegt voornemens te zijn het wegenmasterplan ieder jaar te actualiseren. De urgentie is overigens groot bij onze oosterburen. Noordrijn-Westfalen staat te boek als de Duitse deelstaat met veruit de meeste files. Met al die Baustellen wordt dat de komende jaren vooralsnog nauwelijks beter.
Lees ook: Ook Duitse deelstaat Hessen pompt miljarden in wegenaanleg.
Oost-Duitse deelstaat Brandenburg investeert 3,1 miljard in wegenbouw.