Faymonville introduceert windtorenadapter voor zelfsturende trailers
Het transport van onderdelen voor windtorens vereist verschillende oplossingen, afhankelijk van de route. Soms volstaat een ‘klassieke’ dieplader of een semi-dieplader, maar soms is de vereiste veel ingewikkelder. De windtorenadapter met vrij rotatieapparaat, gemonteerd op een 4+7 dolly trailer, vult het laatste hiaat in het assortiment van Faymonville.
Deze indrukwekkende combinatie wordt gebruikt wanneer torensegmenten tot een lading van 100 ton op bochtige wegen moeten worden vervoerd. Het voertuig is gebaseerd aan de voorkant op een 4-assige dolly met luchtvering – optioneel met 17,5″ of 22,5″ banden – die geconfigureerd kan worden voor 6×4 en 8×4 of 8×4 en 10×4 trekker-eenheden. “Voor het eerst kunnen 10×4 machines dergelijke opdrachten uitvoeren. De verschillende basismodellen en de bandenopties maken het concept uiterst interessant voor de gebruiker”, zegt Product Manager Rainer Noe, die de flexibele aanpak toelicht.
Voor torens met interne of externe flens
De twee geïnstalleerde torenadapters vergemakkelijken de verbinding met de torensegmenten in 3-punts of 4-punts klemmen zonder extra frame. In de basisversie zijn de componenten ontworpen voor interne diameters van 2.650 tot 5.400 millimeter. “En een uitbreiding tot 6.300 millimeter is beschikbaar als nog grotere torensegmenten moeten worden verplaatst”, zegt Rainer Noe, die de oplossing voor mogelijke XXL-versies beschrijft. De twee adapters zijn ontworpen voor maximale flexibiliteit, omdat segmenten met een externe flens ook kunnen worden ondergebracht. Zelfs het transport van verschillende machinehuizen is mogelijk met dit systeem. De verticale slag van 1.600 millimeter vergemakkelijkt het passeren van hoge obstakels langs de route, zoals rotondes, vangrails of wegafscheidingen.
Veiligheid heeft de hoogste prioriteit
De 7-assige zelfsturende aanhangwagen stelt nu nieuwe normen op het gebied van verkeersveiligheid. “Wij zijn de enige leverancier op de markt met een hydraulische ophanging. Dit principe wordt gebruikt om de zelfsturende aanhangwagen aan één zijde omhoog of omlaag te brengen, waardoor de stabiliteit van het konvooi aanzienlijk wordt verhoogd in kritieke passages”, zegt Rainer Noe, die de toegepaste technologie beschrijft. “Het stuurmechanisme heeft vier stuurcilinders voor de voor- en vier voor de achterbesturing. Voor verdere optimalisatie van het veiligheidsaspect is de voertuigbreedte ingesteld op 2.750 millimeter.” Hydraulische en mechanische vergrendelingssystemen voorkomen onbedoeld zakken of intrekken van de adapter. De algemene bediening is intuïtief en eenvoudig. Bij het hanteren van de adapter bevindt de gebruiker zich altijd in een veilige zone dankzij de standaardafstandsbedieningen en heeft een perfect overzicht bij het laden en lossen.