Rijkswaterstaat moderniseert de komende tien jaar 80 bruggen en tunnels in ons wegennet. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) trekt op jaarbasis 350 miljoen euro uit voor de operatie. Dat heeft de bewindsvrouw vanochtend bekend gemaakt.
Van Nieuwenhuizen zegt bij groot onderhoud in te zetten op de toepassing van innovatieve technieken zodat mankementen in de toekomst eerder worden gesignaleerd. Zo kunnen storingen die files veroorzaken worden voorkomen, aldus Van Nieuwenhuizen. De minister wil de bruggen die belangrijk zijn voor de doorstroming voorrang geven in het onderhoudsprogramma en met regio’s overleggen om hinder de komende jaren zo veel mogelijk te beperken.
Tachtig
Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat tachtig tunnels en bruggen in het vizier die een opknapbeurt nodig hebben. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud toe. Uitval en storingen zorgen voor hinder, files en economische schade. Door de groei van het wegverkeer neemt de impact hiervan toe. Van Nieuwenhuizen: ,,Ik wil de files aanpakken. Daarvoor is het nodig dat we meer aandacht hebben voor het onderhoud van de bestaande bruggen en tunnels. Investeren in de bestaande infrastructuur is enorm effectief om de files terug te dringen.”
Schade
De minister trekt vanaf 2020 jaarlijks 350 miljoen euro uit voor onderhoud, in plaats van de huidige 150 miljoen euro per jaar. Voor veertig bruggen en tunnels lopen er al projecten. Dit jaar neemt de minister een besluit over de volgorde van aanpak van nog eens veertig objecten. Ze zegt daarbij te kijken naar de eventuele maatschappelijke schade die ontstaat als een brug of tunnel dichtmoet. ,,Dit betekent dat de impact van storingen zwaarder gaat wegen in de prioriteitstelling.’’
Verduurzamen
Van Nieuwenhuizen: ,,We kijken niet alleen naar het verlengen van de levensduur, maar zetten vooral ook in op de toepassing van de nieuwste technieken, waarmee we toekomstige storingen kunnen voorkomen en de infrastructuur voldoet aan de eisen voor toekomstig gebruik.”
Daarnaast wil Van Nieuwenhuizen de infrastructuur verduurzamen, bijvoorbeeld met bruggen en sluizen die energieneutraal gaan opereren en door hergebruik van asfalt.
Zuid-Holland
Met name Rijkswaterstaat Zuid-Holland (WNZ) moet de komende jaren een flinke inhaalslag maken. In Zuid-Holland hebben acht grote bruggen, waaronder de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug groot onderhoud nodig. Rijkswaterstaat gaat in overleg met gemeenten pogen de verkeersoverlast zo veel mogelijk te beperken.