Ex-politicus en voorzitter van Bouwend Nederland Maxime Verhagen vindt extra bezuinigingen op de Nederlandse infrastructuur onverantwoord.
Dat zei Maxime Verhagen tegen BNR Nieuwsradio. Volgens Verhagen zal nog verder bezuinigen leiden tot achterstallig onderhoud aan wegen en viaducten. Het verkeer zal dit merken door gaten in de weg en afgesloten wegen en bruggen.
Een dergelijk scenario speelde zich eerder al af. Op 27 april 2007 werd de Hollandse Brug afgesloten voor vrachtverkeer, met een lange omleidingsroute als gevolg. Het duurde meer dan een jaar totdat er weer vrachtwagens over de brug mochten, overigens in eerste instantie slechts over de rechterbanen. Deze afsluiting kostte het wegtransport miljoenen.
Gebrekkig onderhoud en afsluitingen Duitsland
In Duitsland zien we momenteel vergelijkbare, zeer onwenselijke toestanden waar bruggen en viaducten afgesloten zijn voor zwaar verkeer zoals de belangrijke Rheinbrücke Leverkusen, (Autobahn 1 bij Köln).
Maar niet alleen het verkeer en het transport betalen straks de rekening, zegt Verhagen: “Ook met het oog op de oplopende werkloosheid vind ik het echt onverantwoord dat er extra bezuinigd wordt op de infrastructuur.”
Als de bezuinigingen geen doorgang vinden, komen er maar liefst elfduizend banen bij.
Veel transportbedrijven hebben nu veel baat bij, en werk aan de huidige infrastructurele werken, zoals de wegverbredingen rond Amsterdam en Rotterdam.