Voor de tweede dag op rij is op dinsdag het treinverkeer door de Kanaaltunnel stilgelegd.
De reden: bestormingen van de tunnel door migranten.
Veel Nederlandse chauffeurs hebben hinder van de stillegging. Voor transportbedrijven is dit echter andermaal een flinke strop. Zij lopen vertragingsschades op die nergens verhaald kan worden.
Trucks hebben de afgelopen dagen soms wel twaalf uur stilgestaan om de overtocht naar Frankrijk of Groot-Brittannië te kunnen maken.
Schade is niet te verhalen
Het Nederlandse wegtransport wordt reeds lange tijd ernstig geraakt door problemen met verstekelingen in Calais in Frankrijk. Transporteurs lijden tienduizenden euro’s schade aan voertuigen, ladingen, vertragingen en onterechte boetes door illegale immigranten die als verstekeling aan boord van vrachtauto’s proberen te komen.
“Transportbedrijven betalen nu de rekening voor falend Europees vluchtelingenbeleid. Dat moet nu echt afgelopen zijn”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk.
Maar TLN wil niet alleen klagen. Recentelijk is een tienpuntenplan opgesteld en gepresenteerd aan Eurocommissaris Bulc, de Britse staatssecretaris Brokenshire, onze eigen staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.
TLN wil extra beveiliging op de terminals, extra rijstroken, extra hekken en een vlottere doorloop voor het vrachtverkeer.
Hier op Truckstar.nl hebben we al onze berichtgeving over de situatie in Calais gebundeld in ons Dossier Calais.