Evo: vertraging door Europese verkiezingen
Het Europees Parlement heeft een stemming over de toegestane gewichten van vrachtauto’s uitgesteld. Zwaardere vrachtauto’s mogen de grenzen van de EU-lidstaten nu vaak niet over, ook niet als in die twee landen dezelfde maximumgewichten gelden.
Verladersorganisatie EVO verwacht dat mede door de Europese verkiezingen in mei, het wetgevingsproces grote vertraging oploopt. Volgens EVO is dit nadelig voor bedrijven die hun goederen naar andere EU-lidstaten (laten) vervoeren.
Gewicht
Volgens EU-richtlijnen mag een vrachtwagen maximaal 20 ton wegen, maar nationaal mag hiervan worden afgeweken. Zo mogen hier in Nederland vrachtauto’s maximaal vijftig ton wegen. In België, Frankrijk en Italië gelden maximumgewichten van 44 ton. Toch mag een Nederlandse vrachtwagen van 44 ton niet naar Italië rijden: Europese wet- en regelgeving verbiedt dit. In Benelux-verband zijn afspraken gemaakt die dit wel toestaan, maar om naar andere landen te rijden is een Europese wetswijziging nodig.
Top tien
In de ogen van EVO is er door de huidige regels van één Europese vervoersmarkt geen sprake. Evo werkt aan een top tien met daarin Europese regels waarvan haar leden de meeste hinder ondervinden. De Europese lengte- en gewichtsbeperking zal hoog staan in die top tien.