Europees gerecht beslist over dieseltanks

10 april 2013 | 08:31

Europees gerecht beslist over dieseltanks

Een Duitse rechtbank wil een oordeel van het Europees Gerechtshof in Luxemburg om duidelijkheid te krijgen over niet-standaard geplaatste dieseltanks.

Duitsland houdt zich strikt aan een Europese richtlijn over dieseltanks en staat alleen fabriekstanks toe. Dit heeft de afgelopen jaren tot tienduizenden euro’s aan onzinnige (accijns-)heffingen geleid voor chauffeurs en transporteurs.

Aangepaste tanks vind je vooral op trekkers met een voorloopas. Door de beperkte ruimte aan het chassis laten transportondernemers grotere tanks plaatsen die door specialistische bedrijven gemaakt en geplaatst worden.

De Rechtbank voor Financiële Zaken in Düsseldorf wil nu van het Europees Gerechtshof horen of het terecht is dat Duitsland accijns heft over de diesel die chauffeurs in aangepaste tanks hebben.

Aanleiding
De aanleiding is een zaak van een transporteur die de originele tank een stukje liet verplaatsen aan het chassis van zijn truck en een tweede tank van 780 liter liet plaatsen. In principe hoeft dit niet door betreffende truckfabrikant gedaan worden.

De transporteur tankte in Nederland en reed vervolgens Duitsland in. De Duitse douane legde de transporteur een heffing op over de diesel die aanwezig was in de tanks, omdat de tanks niet af-fabriek op de truck zaten. De transporteur ging hiertegen in beroep.

Duidelijkheid
De rechtbank in Düsseldorf hoopt dat het Europees Gerechtshof voor eens en altijd duidelijkheid wil geven over de hoe energiebelasting-richtlijn toegepast moet worden. Met name de vraag of andere bedrijven dan slechts de truckfabrikanten ook dieseltanks mogen plaatsen, moet beantwoord worden.

De gedachte achter de richtlijn is dat transporteurs niet met enorme hoeveelheden ‘goedkope’ diesel uit het ene land, transportwerkzaamheden in een ander land kunnen doen.

Kinderachtig
De kinderachtige manier waarop Duitsland de regel toepast gaat geheel voorbij aan dit doel. Een enkelas-trekker kan zonder problemen met een standaard tankinhoud van meer dan duizend liter de grens over. Een voorloopas-trekker met twee aangepaste tanks van bijvoorbeeld in totaal 800 liter, moet over de hoeveelheid diesel in de tanks de Duitse dieselaccijns betalen.

In 2012 sprak onze staatssecretaris Weekers in Berlijn al over dit probleem. Ook branche-organisatie TLN trok al herhaaldelijk aan de bel bij de Duitsers, tot nu toe zonder resultaat.

De uitspraak van het Europees Gerechtshof is van groot belang voor Nederlandse en bijvoorbeeld ook Deense transportbedrijven. Wordt vervolgd. 

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda