Het Europees Parlement heeft vandaag tegen de grensoverschrijdende inzet van LZV’s gestemd.
Het Europees Parlement is met de uitslag van deze stemming tegen de wens van de Europese Commissie ingegaan. De Commissie wil de grensoverschrijdende inzet van LZV’s juist wel toestaan, mits de betreffende landen het met elkaar in eens zijn dat men elkaars LZV’s accepteert. Dit is nu al het geval tussen Zweden en Denemarken en Zweden en Finland.
Deze gedachte was als voorstel ingediend voor een stemming, zodat dit in een zogeheten richtlijn vastgelegd kon worden. Maar die vlieger gaat niet langer op. De Transportcommissie van het Europees Parlement verwierp het voorstel.
Europarlement negeert voordelen LZV
Hiermee laat het Europees Parlement zien geen oog te hebben voor de grote efficiëntie- en milieuvoordelen van de LZV.
De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen begrijpt niets van de stemming en vindt het een gemiste kans. Hij is vice-voorzitter van de Transportcommissie in het Europarlement en stemde zelf juist voor de grensoverschrijdende inzet van LZV’s.
Peter van Dalen: een gemiste kans.
Van Dalen: ‘grote weerstand vanuit Zuid- en Oost-Europa’
Van Dalen: “De Europese Commissie wil dat landen zelf bepalen of ze grensoverschrijdend verkeer van ecocombi´s toestaan. Dat is een verstandige aanpak omdat de invoering van deze vrachtwagens nationaal gevoelig ligt. Helaas blokkeert het Europees Parlement vandaag deze aanpak, omdat de transportcommissie intern verdeeld is. Leden uit Noordwest-Europa zijn erg voor. Hoe zuidelijker/oostelijker je komt, hoe groter de weerstand.”
Volgens Van Dalen is het onbegrijpelijk dat het Europarlement de verdere ontwikkeling van de ecocombi frustreert: “In Nederland is de ecocombi al toegestaan in het goederenvervoer. Dat leidt tot minder milieuvervuiling, minder vrachtwagens en dus ook minder files.”
“Ook blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de invoering van de ecocombi niet leidt tot extra kosten voor wegenonderhoud of verslechtering van de verkeersveiligheid. Hopelijk dringt het besef dat de ecocombi een enorme kans voor het wegvervoer is, vlug door in alle Europese landen. Deze innovatieve vrachtwagen is goed voor zowel het wegvervoer, als het milieu en de verkeersveiligheid”, aldus Van Dalen.
TLN ook vol onbegrip
Branche-orghanisatie TLN begrijpt evenmin hoe het Europees Parlement tegen de grensoverschrijdende inzet van LZV’s kan zijn. TLN is wel blij met enkele andere zaken die wel door de stemmingsronde heen kwamen. Het gaat hier bijvoorbeeld over extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiligere vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepelere voorschriften voor het vervoer van 45’ containers.
Na de stemming in de Transportcommissie van vandaag, volgt in april nog een tweede formele stemming over de richtlijn in de plenaire bijeenkomst van het Europarlement. Ook de Europese ministers van verkeer en vervoer (de Europese Raad) moeten zich nog over het voorstel uitspreken.