Morgen wordt het Europese navigatienetwerk Galileo operationeel. De EU heeft het opgezet om onafhankelijk te worden van het Amerikaanse netwerk.
Het Amerikaanse netwerk is bovendien minder nauwkeurig, omdat het allereerst voor militaire doeleinden is gedacht en de VS met opzet een onnauwkeurigheidsfactor hanteren. Zou bijvoorbeeld Trump op het idee komen om gps af te sluiten, dan lijdt Europa enorm veel schade. Naar schatting kan tussen de 7 en 9 procent van onze economie niet zonder gps.
Noodsignalen
Auto’s en vrachtauto’s, maar ook schepen en reddingsdiensten kunnen gratis van Galileo profiteren. Hulpdiensten hebben baat bij Galileo tijdens rampen en reddingsoperaties en op zee of in onherbergzaam gebied vermiste personen zijn gemakkelijker terug te vinden. De satellieten kunnen namelijk ook noodsignalen vanaf de aarde opvangen. Reddingswerkers weten direct en tot op een paar meter nauwkeurig waar ze naartoe moeten, veel sneller en preciezer dan nu het geval is. Galileo kan zelfs aan de persoon in nood doorgeven dat er hulp onderweg is.
Tot op de seconde
Overigens kunnen militairen in Europa ook van Galileo gebruik maken om de tegenstander nauwkeurig te lokaliseren. Bovendien zendt Galileo een zeer nauwkeurig tijdssignaal uit dat overal te ontvangen is. Radiografisch gestuurde klokken maken in Europa nu nog gebruik van de atoomklokzender in Frankfurt, maar die heeft een beperkt bereik.
Dertig satellieten
Galileo werkt met satellieten die op een vaste positie op 23.600 kilometer boven de aarde hangen. Van de 30 satellieten hangen er inmiddels 18 op hun plek; de rest volgt de komende jaren en in 2020 moet het systeem helemaal compleet zijn. Tegen die tijd heeft de EU er ruim 4 miljard euro in gestoken. Bestaande navigatiesystemen moeten wel aangepaste ontvangers en software krijgen om met Galileo te kunnen werken. De EU heeft ondernemers wereldwijd opgeroepen om op Galileo gebaseerde, innovatieve diensten te ontwikkelen.