Euro 6 trucks zijn al een tijdje beschikbaar via diverse truckmerken. Vanaf nu wordt deze Euroklasse ook op het kenteken van het voertuig vermeld.
Tot voor kort waren de officiele Euro 6 richtlijnen nog niet beschikbaar en dat betekende dat er op het kenteken van een nieuw voertuig nog gewoon ‘Euro 5’ vermeld werd. Dat verandert dus vanaf heden. Scania meldt dat zij inmiddels de eerste exemplaren op Euro 6-kenteken hebben en dat geldt natuurlijk ook voor Mercedes met de nieuwe Actros. Andere merken hebben nog geen Euro 6-trucks in hun programma.
De nieuwe Euroklasse heeft gevolgen voor de mauttarieven bij onze oosterburen. Deze zomer neemt de Duitse regering naar verwachting een beslissing over de nieuwe Maut-tarieven. VDA en BGL hebben de Duitse regering een Maut differentiatie tussen Euro 5 en 6 van 4 cent per kilometer met ingang van 1 juni 2013 voorgesteld die per eind 2016 moet worden gereduceerd tot 2 cent per kilometer.
Voor Nederland is het ministerie van Infrastructuur en Milieu van plan om een subsidieregeling op te zetten. Zodra deze regeling een feit is kan subsidie bij de eerste tenaamstelling worden verkregen.
Milieuzone
De milieuzonde die op de tweede Maasvlakte wordt ingesteld zal voor Euro 6 trucks geen beperkingen opleveren. Oudere trucks uit andere emissieklassen krijgen leeftijdsbeperkingen of ontheffingen.