MAN presenteert op de Bauma in München haar nieuwe Euro 6 bouwtrucks.
Na de Arocs van Mercedes-Benz laat nu ook MAN haar bouwtrucks van de nieuwe Euro 6-generatie zien. De Bauma is daar als internationale bouw- machine- en constructie-beurs, een prima moment voor.
De bouwvoertuigen komen als TGS en TGX beschikbaar en krijgen de nieuw vormgegeven cabines die enkele maanden geleden tijdens de IAA getoond werden, inclusief een nieuw interieur. De bouwvoertuigen staan echter hoger op hun poten dan de wegversies van de TGS en TGX, en hebben stalen bumpers ter bescherming van alle motortechniek in ruig terrein.
MAN laat op de Bauma ook een nieuwe vijftig tons vier-assige kipper zien voor de mijnbouw. Ook staat er een nieuwe crew-cab-uitvoering voor zeven personen van de TGL op de Bauma. Een andere interessante truck is de all-wheel drive TGM, een soort manusje-van-alles van MAN.
Overigens zouden de Euro 6-trucks van MAN dankzij alle Euro 6-techniek zo’n 200 kilogram zwaarder uitvallen dan hun Euro 5-voorgangers. Volgens MAN is het verbruik van de Euro 6-motoren echter gelijk aan dat van de Euro 5-motoren.
Euro 6-techniek
Om aan de Euro 6-norm te voldoen past MAN common rail-inspuit-tecniek toe, SCR (AdBlue-techniek) en EGR (uitlaatgas-recirculatie), in combinatie met een CRT roetfilter. Verder hebben de motoren een tweetraps turbo-intercoolingsysteem.
Het vermogensgebied van de Euro 6-motoren loopt nu van 220 pk tot 480 pk. De hoogste twee vermogens, 440 en 480 pk worden geleverd door de D26-krachtbron met een cilinderinhoud van 12,6 liter, met koppels van 2.100 en 2.300 Nm respectievelijk. Tussen de 320 en 400 pk biedt MAN de bekende D20-motor aan.
Wachten op 15 liter-motor
Het wachten is echter op een zwaardere Euro 6-motor voor de allerhoogste vermogens. MAN heeft al laten weten afscheid te nemen van de 680 pk sterke V8 die in samenwerking met kraanbouwer Liebherr werd gebruikt. Er komt een 15,2 liter zes-cilinder motor met vermogens van boven de 500 pk. Die motor zou in samenwerking met de Amerikaanse motorenbouwer Cummins ontwikkeld worden, maar MAN heeft daar verder nog niets over bekendgemaakt terwijl velen in het zwaartransport inmiddels graag meer willen weten.