Ondernemer Theo Oldenburger ontving begin juni twee nieuwe Euro 6 DAF’s én twee Krone opleggers. En hij is er dik tevreden over.
In 1988 startte vervoerder Theo Oldenburger zijn bedrijf door J. Geerts Transport uit Teteringen over te nemen. Na enkele jaren verdween de naam Geerts van de blauwe auto’s: voortaan sierde de naam Oldenburger de DAF trekkers en combinaties. Vijfentwintig jaar later, afgelopen juni, ontving de ondernemer de sleutels van twee nieuwe Euro 6 DAF trekkers. Deze vervingen een tweetal combinaties en daarmee ontstond de vraag naar twee opleggers. Deze werd keurig ingevuld met twee meer dan strakke Krone schuifzeilopleggers.
Naast twee nieuwe XF´s ook een tweetal nieuwe Krone´s op de dam
Ervaringen
Nu, een aantal maanden later, kan Theo Oldenburger ons meer vertellen over zijn ervaringen met de DAF’s. En die zijn positief! “Ik rijd zelf met een oudere 95XF trekker, de derde trekker van ons bedrijf”, vertelt hij, “en onze twee andere chauffeurs zijn dagelijks met de Euro 6 trekkers onderweg. Allereerst zijn de nieuwe trekkers stukken zuiniger dan zijn voorgangers. Een gemiddelde van 1 op 3,8 is niet uitzonderlijk”. Daarbij haast Theo wel te melden dat de DAF’s niet aan zware vrachten worden blootgesteld: “Onze vrachten komen qua gewicht dikwijls niet boven de 12 ton uit”. Ook het lage gewicht van de opleggers speelt uiteraard een belangrijke rol. Dat is dan ook een belangrijk voordeel ten opzichte van een motorwagen-aanhanger combinatie, naast het voordeel van meer flexibiliteit.
Theo Oldenburger reed ook demo met Mercedes én Volvo
Demorijden
Oldenburger is vanouds een DAF rijder, maar koos niet blind voor het Eindhovense merk. “We hebben ook met een Mercedes en Volvo gereden. De Volvo was geweldig qua motor en schakelen, maar de cabine schoot tekort, vonden wij”. De Mercedes viel de transportondernemer ronduit tegen: “De trekkracht bleef voor mijn gevoel achter en ook de hoge instap irriteerde me”. Bij TB DAF werd uiteindelijk voor twee DAF’s getekend: dit merk kwam opnieuw gemiddeld als beste uit de bus. Bij dezelfde dealer kon Oldenburger ook terecht voor zijn opleggers: Van Tilburg Bastianen is immers ook officieel Krone partner. Niet alleen Oldenburger houdt zijn DAF’s scherp in de gaten. Het tweetal XF’s is, net als zo’n 400 andere Euro 6 XF’s, voorzien van apparatuur waarmee de producent belangrijke gegevens uitleest en de prestaties meet.
In 1988 werd Geerts Transport overgenomen door Oldenburger. De kleurstelling bleef behouden.