zero-emissietrucks
| 09:27 | Arjan Olsthoorn

EU wil extra lengte voor zero-emissietrucks

De Europese Commissie heeft haar voorstel voor de maten en gewichten van vrachtwagens gepresenteerd. Brussel heeft voorgesteld om de regels voor maten en gewichten te verruimen en daarmee het gebruik van LZV’s en zero-emissievrachtwagens te bevorderen.

Het voorstel herziet deze regels om extra gewicht toe te staan voor voertuigen die gebruikmaken van zero-emissietechnologieën, aangezien deze het gewicht van een voertuig verhogen. Dit zal de acceptatie van schonere voertuigen en technologieën stimuleren. Zodra de technologie zich ontwikkelt en zero-emissie-aandrijving lichter wordt zullen schonere voertuigen profiteren van extra laadvermogen in vergelijking met conventionele vrachtwagens, stelt de commissie.

LZV

De Europese Commissie moedigt ook het gebruik van langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) aan in internationaal vervoer. Met dergelijke LZV’s kan men 50% meer goederen vervoeren. Voorheen moest er een bilateraal akkoord worden gesloten om met deze LZV’s te rijden tussen twee landen die ze toestaan. Dankzij het voorstel van de Europese Commissie zal dit niet langer nodig zijn.

Het voorstel zal ook duidelijkheid verschaffen over het gebruik van zwaardere en langere voertuigen in het grensoverschrijdende verkeer, onder bepaalde voorwaarden, die vandaag de dag in sommige lidstaten zijn toegestaan. Dit omvat de verduidelijking dat lidstaten die het gebruik van European Modular Systems (EMS) op hun grondgebied toestaan, ze ook in internationale operaties tussen deze aangrenzende lidstaten kunnen gebruiken, zonder dat er een bilaterale overeenkomst nodig is en zonder beperking van het oversteken van slechts één grens. Dit betekent dat dezelfde hoeveelheid vracht in minder ritten kan worden vervoerd.

Waterstof

Naast elektrische vrachtwagens zullen ook waterstofvrachtwagens een plaats hebben in het goederenvervoer. Een nadeel van waterstofvrachtwagens is dat de waterstoftank de laadlengte van het voertuig beperkt, waardoor er minder goederen kunnen worden geladen. De Europese Commissie lost dit op door de wettelijke lengte van dergelijke voertuigen te verhogen, zodat ze dezelfde hoeveelheid goederen kunnen vervoeren als hun elektrische of dieselvarianten.

De extra vrijstelling compenseert vervoerders voor het hogere gewicht en de extra ruimte die nodig is voor zero-emissietechnologie. Naarmate de aandrijving van een e-truck lichter wordt, komt er bovendien extra ruimte vrij om lading mee te nemen, aldus de commissie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie