De Europese Commissie moet de verkeersminister van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen terugfluiten.
Dit wil Europarlementariër Peter van Dalen. Verkeersminister Voigtsberger staat het Nederlandse LZV’s niet toe om 900 meter over een Duitse weg te rijden naar de bloemenveiling bij Herongen.
Geen gevaar
“In dit concrete geval rijden ecocombi’s precies 900 meter op Duits grondgebied, op een snelweg met een eigen afrit naar de veiling. Dat levert in ieder geval geen gevaar voor de verkeersveiligheid op”, aldus van Dalen.
Gestimuleerd, niet verboden
Hij zegt ook: “De inzet van LZV’s, in plaats van gewone vrachtwagens, maakt het wegvervoer groener. Daarom moet het gebruik van LZV’s op de Europese wegen worden gestimuleerd en niet worden verboden.”
Duitse spoorlobby
Volgens van Dalen is minister Voigtsberger gezwicht voor de Duitse spoorlobby. Die is fel tegen het toestaan van LZV’s omdat ze bang zijn dat die marktaandeel afsnoepen van het spoorvervoer. In Nederland is deze angst echter nooit waarheid geworden, en evenmin in Denemarken.
In Zweden wist het goederenvervoer per spoor juist te groeien de afgelopen decennia, onlangs de aanwezigheid van langere vrachtwagens in dat land.
Lees ook: Nederlandse LZV mag niet naar Duitse veiling.