EU moet Duitse minister terugfluiten
De Europese Commissie moet de verkeersminister van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen terugfluiten.
Dit wil Europarlementariër Peter van Dalen. Verkeersminister Voigtsberger staat het Nederlandse LZV’s niet toe om 900 meter over een Duitse weg te rijden naar de bloemenveiling bij Herongen.
Geen gevaar
“In dit concrete geval rijden ecocombi’s precies 900 meter op Duits grondgebied, op een snelweg met een eigen afrit naar de veiling. Dat levert in ieder geval geen gevaar voor de verkeersveiligheid op”, aldus van Dalen.
Gestimuleerd, niet verboden
Hij zegt ook: “De inzet van LZV’s, in plaats van gewone vrachtwagens, maakt het wegvervoer groener. Daarom moet het gebruik van LZV’s op de Europese wegen worden gestimuleerd en niet worden verboden.”
Duitse spoorlobby
Volgens van Dalen is minister Voigtsberger gezwicht voor de Duitse spoorlobby. Die is fel tegen het toestaan van LZV’s omdat ze bang zijn dat die marktaandeel afsnoepen van het spoorvervoer. In Nederland is deze angst echter nooit waarheid geworden, en evenmin in Denemarken.
In Zweden wist het goederenvervoer per spoor juist te groeien de afgelopen decennia, onlangs de aanwezigheid van langere vrachtwagens in dat land.
Lees ook: Nederlandse LZV mag niet naar Duitse veiling.
waarom mogen ze duitsland nou weer niet in dan met een lzv, anders maak je van de vluchtstrook een lzv strook waardoor de lzv’s niet over de weg zelf hoeven
Beetje vreemd dat ze bij venlo de grens niet overmogen, Wim Bosman kreeg in 2005 al toestemming om met een lzv een stuk over de A3 te rijden.
http://www.logistiek.nl/nieuws/id2137-Wim_Bosman_mag_Duitsland_in_met_LZV.html
Euh die nederlands denken dat ze iets te zeggen hebben in een ander land
Het kan misschien beter zijn voor het milieu maar regels zijn regels en daar zal het europees parlement weinig aan veranderen. Gewoon leren leven met de regels in duitsland das het enige dat jullie kunnen doen