De Europese Unie wil Denemarken voor de rechter slepen vanwege de Deense interpretatie van de cabotage-regels.
Scherpe kritiek uit Brussel richting Kopenhagen wat betreft de Deense handhaving op de cabotageregels. Maar de Deense minister van Transport Magnus Heunicke ligt er niet wakker van, zo meldt de Zweedse transportkrant Tidningen Proffs.
De boete voor illegale cabotage blijft 35.000 Deense kroon, zo’n 4.700 euro. De huidige cabotage-regels blijven gehandhaafd en de Deense controlediensten mogen vrachtbrieven en documenten aan chauffeurs blijven vragen over een ‘redelijke termijn’.
Eerste stap naar Europese Hof
Dit schrijft de Deense transportminister in een brief aan de Europese Commissie. De brief is een antwoord op een openingsschrijven van de Europese Commissie, een noodzakelijke stap richting een proces bij het Europese Hof van Justitie.
“Ik ben er klaar voor”, zegt minister Heunicke, “als de Europese Commissie blijft weigeren naar onze argumenten te luisteren. De regels die wij hier in Denemarken hebben zijn gewoon nodig om uitbuiting tegen te gaan.”
De Europese Commissie vindt dat de sanctie van 35.000 Deense kroon voor illegale cabotage onredelijk hoog is. Tevens vindt men dat Denemarken een te strenge definitie hanteert van wat een cabotagerit inhoudt.
Volgens de Deense uitleg van de cabotageregels kan een cabotagerit meerdere losadressen bevatten, of meerdere laadadressen, maar niet meerdere los- en laadadressen.
Daarnaast vindt de Europese Commissie de Deense eis te zwaar om vrachtbrieven te kunnen overleggen van een internationale rit vanuit een ander land Denemarken in, plus de vrachtbrieven van het cabotagevervoer. Dat is een te zware belasting voor transporteurs, vindt de EU.
In de praktijk blijkt echter dat deze papieren ook elektronisch aan de Deense controlediensten verstuurd mogen worden, als blijkt dat een chauffeur deze tijdens een controle niet kan overhandigen. Wordt vervolgd.
Lees meer over cabotage in ons cabotage-dossier