Goed nieuws voor de LZV-lobby. De omstreden Europese wet die grensoverschijdend LZV-vervoer verbiedt, wordt snel aangepast.
De Europese commissie wil in de toekomst ritten toestaan tussen landen, wanneer die landen zelf al ‘Lang LKW’s’ toelaten. Dat meldt de Duitse website Verkehrsrundschau.
Maandag wordt een nieuwe wet gepresenteerd die duidelijkheid moet verschaffen inzake artikel 4 uit de richtlijn 96/53/EG. Die richtlijn zorgde voor veel onduidelijkheid over het wel of niet toelaten van LZV’s in grensoverschrijdend vervoer. Daarbij hield Europees minister van transport Siim Kallas altijd vast aan zijn standpunt niet bereid te zijn om de betreffende richtlijn te veranderen.
Toch wordt aanstaande maandag een herziening van de richtlijn 96/53/EG gepresenteerd. In deze richtlijn zijn de maximale maten en gewichten voor vrachtwagens vastgelegd.
Ondanks dat het wetsvoorstel nog niet officieel gepresenteerd is, kan de wet rekenen op veel tegenstand vanuit de spoorweglobby. Dirk Flege, voorzitter van de Duitse pro-spoorwegorganisatie ‘Allianz pro Schiene’ vreest dat de wetswijziging een ‘dambreuk’ kan zijn die er voor zorgt dat de mega-trucks straks Duitsland en Europa zullen overspoelen vanuit alle landen. Hij wijst de Europese Commissie erop om hiermee voorzichtig om te gaan.
Ook uit politieke hoek klinkt in Duitsland verweer tegen het voorstel: Ismael Ertug (SPD) zegt het te betreuren dat de Europese Commissie met de wetswijziging de discussie over LZV’s opent. Andere op handen zijnde wijzigingen inzake de van maatvoering van trucks, vooral op het gebied van aerodynamica, komen volgens hem daarmee in gevaar. “Het LZV-voorstel dreigt de voordelen van al geplande nieuwe richtlijnen te niet te doen.”, aldus Ertug.