Die kop zou wat flauw kunnen slaan op het wasmachine-achtige uiterlijk van de nieuwe Mercedes-Benz, maar feit is dat er geen andere elektrische truck verder komt op een acculading dan de eActros 600.
Bekijk de video onderaan deze pagina of via YouTube.
Nee, dat is geen 600 kilometer, zoals de naam wellicht suggereert, maar 500. Dat is nog steeds een respectabele afstand, want andere merken komen met hun huidige modellen een stuk minder ver. Wel kunnen de twee elektromotoren waarover de eActros beschikt een maximumvermogen van 600 kW genereren. De continue stroomproductie bedraagt overigens 400 kW. De beide elektromotoren zijn samen met een viertraps versnellingsbak samengebouwd in de achteras. Dat levert een compact geheel op, waardoor er geen cardanas nodig is. Het ontbreken daarvan geeft weer ruimte voor het monteren van drie grote accupakketten, die in de breedte onder het chassis hangen en een totale capaciteit van 621 kWh hebben. Daarmee is die actieradius van 500 kilometer mogelijk.
De montage van de relatief zware accu’s op deze plek zorgt tevens voor een aangenaam laag zwaartepunt. Deze bouwwijze heeft wel als nadeel dat Mercedes geen lowdeck-versie van de eActros-trekker kan leveren, omdat de grondspeling daarvoor te gering is. Voorlopig is er dus voorzien in de normale 4×2-trekker met een wielbasis van vier meter en een 6×2-bakwagen, want de trucks gaan pas eind dit jaar daadwerkelijk in serieproductie.
Geruisloos en soepel
De motor loopt al, deelt de testchauffeur mee. Dat blijft een bijzondere gewaarwording, want je hoort echt helemaal niets. Alleen het oplichtende display voor je geeft aan dat de truck gereed is voor vertrek. Even de selector in D, de handrem eraf en we kunnen onderweg. Al even geruisloos zet de eActros zich in beweging. Ergens in de verte hoor je de elektromotoren een beetje zoemen, maar dat is het dan ook. Wel lijkt het alsof er een soort dood punt moet worden overwonnen voordat de boel in beweging komt. Aan de andere kant: de truck is vol beladen, zodat we iets meer dan veertig ton wegen. Het kan ook komen door het gebrek aan beleving, want de acceleratie verloopt verder zo geruisloos en soepel dat niets je aan dat totaalgewicht herinnert. Wel voel je de schakelmomenten wat duidelijk, maar dat is het dan ook. De 80 km/u is relatief vlot bereikt en ook dan is het fluisterstil in de cabine.
Je leest het volledige artikel in Truckstar 9.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."