Enkele trekas is niet goed

20 december 2012 | 10:17

Enkele trekas is niet goed

De trekker met enkele trekas is de standaard truck in Europa. Maar het is niet een goed systeem.

Dat vinden althans de deelnemers aan een poll op Truckstar.nl. De vraag was: ‘De trekker met enkele trekas is de standaard truck in Europa. Maar is dit een goed systeem?’

Een meerderheid, 52 procent, antwoord: ‘Nee, een enkele trekas is gauw te zwaar belast, vooral bij halve vrachten. Een voorloopas of sleepas zou standaard moeten zijn.’

Nog eens achttien procent zegt: ‘Nee, een enkelas-trekker is te licht en de rijeigenschappen zijn te slecht; het chassis tordeert teveel met veertig ton. Met een voorloopas of sleepas is het weggedrag stabieler.’

Daarmee geeft zeventig procent aan dat de standaard truck met enkele trekas niet goed werkt in het standaardwerk.

Dertig procent ziet voordelen in enkele trekas
De rest ziet wel wat in de enkele trekas; 24 procent van de deelnemers wijst op de beperkte chassisruimte binnen de Europese maten en zegt: ‘Ja, het is een goed systeem want binnen de huidige maximale maten hou je alleen met een enkele trekas genoeg ruimte over voor een fatsoenlijke dieseltank, (of tanks).’

Slechts zes procent vraagt zich af waar we ons überhaupt druk over maken en kiest voor: ‘Ja, het werkt prima. Ik snap de mensen niet die een voorloopas of sleepas willen en begrijp ook niet waarom ze in Amerika, Australië, Noorwegen, etc, met tandemas-trekekrs rijden.’    

Enkele trekas voldoet in deelsectoren
Er zijn natuurlijk ook producten waar voor het transport de enkele trekas prima voldoet, zoals karton bijvoorbeeld. Ook hadden we onlangs een RMO trekker-oplegger in Truckstar, waarbij de eerste as van de oplegger kort genoeg achter de trekas zit om die laatste niet te overbeladen.

Maar de standaard enkelas trekker met drie-assige oplegger van 13,60 meter blijft in het Europese en nationale transport grote problemen geven. Temeer omdat in Nederland vijftig ton is toegestaan, (in de regel op zes assen).

Binnenkort lees je daarom in Truckstar een uitgebreid artikel over dit onderwerp, waarin de voor- en nadelen uitgebreid aan bod komen. Er deden 1046 mensen mee aan de poll.

Foto: Een lekker vrachtje aardappels zoals hier, zou niet goedkomen zonder een voorloopas of sleepas.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda