Siemens gelooft heilig in de kansen van trolleytrucks, elektrische vrachtwagens die met een bovenleiding van stroom worden voorzien. Het Duitse elektronicaconcern test sinds kort in Long Beach en Los Angeles de praktische inzetbaarheid van trolleytrucks.
Op een speciale e-highway met de naam Alameda Street, parallel aan de Interstate Highway 710, rijden momenteel bij wijze van proef drie trolleytrucks. Zij pendelen met vracht heen en weer tussen de havens van Long Beach en Los Angeles en een spoorwegstation.
Navistar
Het betreft volgens Amerikaanse media drie verschillende vrachtwagens. Eén truck is volledig elektrisch, de andere twee zijn hybrides, waarbij de één aardgas en de ander diesel combineert met een batterijkrachtbron. Navistar levert de e-truck en de CNG-vrachtwagen, de dieseltruck is een Mack.
Subsidie
Behalve Siemens, participeren de staat Californië, rederij China Shipping, de havens van Long Beach en Los Angeles en nog enkele partijen in het project. Siemens zou volgens Amerikaanse media 13,5 miljoen dollar in de proef hebben gestoken, het Californische milieu-departement zou 2,5 miljoen subsidie hebben verstrekt. Het project had al een jaar geleden moeten starten, maar door ettelijke tegenslagen moest Siemens bijna twaalf maanden pas op de plaats maken.
Zweden
Het tracé in Amerika is overigens lang niet de eerste e-highway. Zweden beleefde in 2016 de première, terwijl volgend jaar in Duitsland drie proeven met trolleytrucks gaan draaien, onder meer op de A5.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.