Elektrische trucks
| 15:10 | Arjan Olsthoorn

Elektrische trucks: de techniek is klaar, nu de politiek nog

Volvo liet vorige maand twee zware elektrische trucks zien die nog helemaal ‘concept’ zijn. Toch heeft het bedrijf er een goede reden voor.

De twee zware FM distributietrucks die Volvo in Göteborg presenteerde, waren speciaal gebouwd door de ontwikkelingsafdeling om er testen mee te doen. Normaal gesproken gebeurt dat in het diepste geheim en worden zulke auto’s pas aan de pers getoond als ze productierijp zijn. Volvo vond het zinvol de internationale pers te laten zien waartoe het in staat is. Die trucks produceren geen uitlaatgassen, waaronder CO2, en mogen daarom overal komen waar vrachtwagens met een verbrandingsmotor niet welkom zijn.

Tijdens de kennismaking in Göteborg konden de journalisten ook ervaren dat die trucks uitstekend met ladingen tot 40 ton uit de voeten kunnen en dat ze zowel snel als stil en gebruiksvriendelijk zijn. Sterker nog, ze zijn door het ontbreken van trillingen rijden ze veel prettiger en ontspannender dan de huidige trucks.

Elektrische Volvo

Elektrische trucks zijn stil en schoon. Dat is gunstig voor bijvoorbeeld het bouwtransport in de stad.

Stroomvoorziening
Volvo wilde duidelijk maken dat, wat haar betreft, binnen twee jaar het elektrische tijdperk kan beginnen. Maar waar men zich zorgen over maakt, is de vraag of de stroomvoorziening opgewassen is tegen de vraag als er honderden of misschien duizenden zware trucks op elektriciteit gaan rijden.

Is het elektriciteitsnet in staat om zoveel vrachtauto’s van stroom te voorzien? Zijn er voldoende laadpunten beschikbaar? En, heel belangrijk, is die stroom afkomstig uit klimaat-neutrale bronnen? Een ander punt van zorg: zullen we voor de productie van de accu’s niet te zeer afhankelijk zijn van mijnen in bijvoorbeeld China?

Allemaal vragen waar op dit moment nog geen duidelijk antwoord is. Volvo wilde er maar mee aangeven dat de techniek er is en dat de bal nu bij de beleidsmakers ligt. Roger Alm, President Volvo Trucks: “Als de vraag naar elektrische aangedreven vrachtwagens straks stijgt, moet de oplaadinfrastructuur er klaar voor zijn. Daarnaast zijn er hogere subsidies nodig voor transporteurs die als pioniers bereid zijn extra te investeren in trucks die minder impact hebben op milieu en klimaat. En dat moet snel gebeuren, want er is nog maar weinig tijd om de gestelde klimaatdoelen te behalen.”

Zware distributie
De gepresenteerde trucks zijn geschikt voor gewichten tot 40 ton, dus het serieuze werk. Ze worden aangedreven door twee elektromotoren die samen 545 pk leveren. Deze motoren zijn gekoppeld aan een in eigen huis ontwikkelde tweetraps automaat.

De elektromotoren worden gevoed door vier pakketten met 50 kW lithium-ion accu’s waarmee de trucks tot 200 kilometer ver kunnen komen. De accupakketten wegen 500 kg per stuk en brengen dus twee ton op de schaal. Hier staat tegenover dat het gewicht van de elektromotoren en aandrijflijn 600 kg lager is dan bij conventionele diesels. De accupakketten zijn zodanig in het ontwerp opgenomen, dat ze gemakkelijk vervangen kunnen worden door nieuwe exemplaren met een grotere energiedichtheid. Volvo verwacht dat die binnen enkele jaren beschikbaar zullen zijn.

Opladen
Volvo verwacht dat 70 tot 80 procent van de trucks ’s nachts op de thuisbasis zal worden opgeladen. Een andere optie zijn openbare laadstations langs de weg. Een snellader zal voor het volledig laden tussen de 30 en 90 minuten nodig hebben. Als er genoeg laadstations beschikbaar zijn, zou dit – met de juiste planning – tijdens de verplichte rust van de chauffeur kunnen gebeuren. Maar in Nederland is op dit moment nog niet een openbaar laadstation voor elektrotrucks. Volgens de vereniging van autofabrikanten (ACEA) zullen er rond 2030 toch zo’n 26.000 snellaadstations nodig zijn in heel Europa. Er moet dus nog wel wat gebeuren. In dit licht bekeken is het niet vreemd dat Volvo al in zo’n vroeg stadium haar nieuwe trucks aankondigt.

2 Reacties
  1. Voor zover het om distributie in stedelijke gebieden gaat is het klassieke Van Gend & Loos model ideaal om met elektrische vrachtauto’s te organiseren. Te bezorgen goederen worden verzameld in grote loodsen aan de stadsrand (en dat kan nog steeds met dieseltrucks , zoveel als mogelijk LZV’s), daarna op route in aan de oplader staande elektrische trucks overgeladen en de volgende ochtend bij de klanten bezorgd. En al die pakjesbezorgende busjes gaan zoveel mogelijk in dit systeem mee.

  2. Tot nu toe is het alleen nog maar nuttig voor kleine afstand. 200km rij ik voor de middag met gemak.
    Om maar te zwijgen als de temperatuur daalt. Veel beter lijkt mij een netwerk boven de weg a la trolley of via inductie. Maar we kunnen sowieso niet allemaal electrisch. Dan verschuif je het probleem alleen maar

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie