Elektrische Ginaf
| 14:45 | Arjan Olsthoorn

Elektrische Ginaf laadt op tijdens het rijden

Het is het Israëlische Electreon en Nederlandse Ginaf gelukt om het draadloze oplaadsysteem van Electreon volledig te integreren in een 50-tons vrachtwagen. De truck laadt zichzelf daardoor automatisch en draadloos op, op ’s werelds eerste openbare elektrische weg: de Smartroad van Electreon in het Zweedse Gotland. Dit zowel als deze geparkeerd staat, stationair draait of op de weg rijdt.

De integratie van de technologie van Electreon en de e-truck van GINAF is een belangrijke stap naar wegtransport met netto nul uitstoot. Het draadloze oplaadsysteem maakt een einde aan beperkingen van actieradius en vermindert de operationele kosten van elektrische voertuigen.

‘Alternatief voor OEM’s’

“Wij zijn enorm blij met de uitstekende prestaties van onze vrachtwagen op ’s werelds eerste openbare elektrische weg: de Smartroad van Electreon in het Zweedse Gotland”, legt Roeland van der Woude, CEO van Ginaf uit. Het Veenendaalse bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling en productie van speciale transportoplossingen op basis van voertuigen van DAF en Mercedes-Benz, zoals de ombouw of retrofit naar een elektrische aandrijving. In dit geval gaat het om een elektrische Ginaf GE2121, een modificatie van de DAF XF.

Deze ‘draadloze vrachtwagen’ heeft diverse tests ondergaan op het stationaire draadloze oplaadstation van Electreon (opladen tijdens stilstand) en met het dynamisch opladen tijdens het rijden op de Wireless Electric Road. Van der Woude: “Hiermee bewijzen we een flexibel en kwalitatief hoogwaardig alternatief voor OEM truckfabrikanten te zijn, voor transportbedrijven die hun vrachtwagens met een gewichtsklasse van 7 tot meer dan 50 ton willen verduurzamen.”

Toekomstplannen

Electreon en Ginaf voegen binnenkort aftermarket-oplossingen voor zowel statisch als dynamisch opladen toe op basis van een DAF of Mercedes-Benz chassis. Daarnaast hebben beide bedrijven hun krachten gebundeld met REARQ, een Zweeds bedrijf dat zich specialiseert in oplossingen voor de circulaire economie. Het doel is om voertuigen met een verbrandingsmotor te hergebruiken door ze om te vormen tot elektrische voertuigen. Samen willen de drie partners de verkoop van elektrische vrachtwagens stimuleren en koploper worden in de uitdaging naar een toekomst van netto nul uitstoot.

“De samenwerking aan dit project bewijst dat we de overstap naar duurzame transportoplossingen in een hogere versnelling kunnen brengen met de integratie van slimme oplaadtechnologie en elektrische voertuigen. Daarmee kunnen we bedrijven maximale voordelen bieden bij hun overstap naar een volledig elektrisch wagenpark”, aldus Henrik Wallström, CEO van REARQ.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie