Bert Simons Transport heeft onlangs een nieuwe Renault Trucks T EVO in gebruik genomen. Toen de eigenrijder achter het stuur plaats nam voor een proefrit was hij op slag verliefd op het nieuwe model van Renault Trucks. “Ik dacht gelijk ‘dit gaat hem worden’. Het comfort is super en hij rijdt als een personenwagen.”
De 4×2 trekker met 440 pk werd geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens uit Breda, die de T EVO bestelde als demo-truck. “Nog voordat hij ook maar één kilometer had gereden, had ik hem al gekocht,” zegt Simons lachend. Binnen een week was de deal rond, want lang hoefde de jonge ondernemer, die dagelijks groente en fruit van en naar groothandels vervoert, niet na te denken over de aanschaf. “De kleur is prachtig. En ik kan hem letterlijk met mijn pink achteruit manoeuvreren. Geen overbodige luxe als je kijkt naar het aantal laad- en losdocks die ik op één dag aan doe.”
CornerEye
De luchtgeveerde cabine, de motorrem, de automatische versnellingsbak, het verstelbare stuur en de opbergruimte in de cabine, Simons kan alleen maar positieve punten opnoemen. Bijna alle mogelijke opties die af-fabriek geïnstalleerd kunnen worden, maakt zijn nieuwe Renault-truck zeer compleet. Een magnetron, extra achteruitrijverlichting, rema stekker en CornerEye camera werden hier nog aan toegevoegd. “De CornerEye camera kan ik iedereen aanbevelen. Ik zit hoger boven de weg dan in mijn vorige auto en hiermee heb ik toch optimaal zicht in de dode hoeken.”
Lees ook: Renault breidt aanbod elektrische trucks uit
De Alcoa Durabright wielen die Simons onder zowel de trekker als oplegger liet monteren, geven het span een stoere uitstraling, evenals de standaard ledverlichting en lampenbeugel. Onderweg krijgt hij dan ook de nodige aandacht. “Sommige collega chauffeurs zijn sceptisch, maar iedereen die in de cabine plaatsneemt, is zeer aangenaam verrast.”
‘Bijzonder zuinig’
De Renault Trucks T EVO gaat op jaarbasis zo’n 70.000 kilometer rijden. Ondanks dat hij pas enkele weken onderweg is met zijn nieuwe aanwinst, is Simons tevreden over het verbruik van de DTI 13 liter motor. “Gezien de korte afstanden is hij met een verbruik van 1 op 3,7 bijzonder zuinig. En omdat ik hem nog aan het inrijden ben, heb ik goede hoop dat hij nóg zuiniger wordt.”
‘Hard werken’
Bert Simons Transport vervoert groenten en fruit voor verschillende opdrachtgevers in de Randstad. Helemaal onbekend is het merk Renault Trucks niet, want vijftien jaar geleden reed Simons in een Renault Premium. “Ook een heel fijne werkauto.” Even was er een uitstapje naar een baan als planner, maar vier jaar geleden begon het weer te kriebelen en kocht hij een auto om de vrijheid van het chauffeursleven weer op te zoeken. “Het is hard werken, maar er gaat niets boven eigen baas zijn,” zegt de ondernemer, die als kind al bij zijn vader in de cabine kroop. “Ik heb totaal geen moeite met de continue tijdsdruk. Zeker niet met mijn nieuwe Renault, die maakt mijn werk nóg prettiger.”