Retailketen Walmart (USA) heeft in samenwerking met een aantal partijen een revolutionair transportconcept ontwikkeld: de WAVE.
Die afkorting staat voor Walmart Advanced Vehicle Experience en die term omspant zowel de trekker als de trailer. De truck, die onder andere met Peterbilt werd ontwikkeld, wordt aangedreven door een gasturbine in combinatie met een elektromotor. Daarnaast valt vooral het aerodynamische design ervan op. In de spitse cabine zit de chauffeur precies in het midden en zijn dashboard bestaat voornamelijk uit twee beeldschermen, waar onder ander zijn ‘spiegels’ in worden weergegeven.
Spits neusje voor de WAVE
Carbon trailer
De voorop rondlopende trailer bestaat bijna volledig uit carbonfiber en is 53 feet lang (zo’n 16,2 meter). Door het materiaalgebruik wordt een gewichtsbesparing van 4.000 pound (ruim 1800 kilo) behaald. Dankzij deze besparingen schiet de efficiency van zo’n voertuig omhoog en dát is nu net de strategie van de grootgrutter: in 2005 stelde Walmart zichzelf het doel om in 2015 de efficiency van haar truckvloot maar liefst te verdubbelen! Volgens Chris Sultemeier, executive vice president en hoofd van de logistieke afdeling, is dat doel al voor 80% gehaald.
Bijzondere zitpositie in Walmart’s nieuwste concepttruck
Grote jongen
Walmart heeft meer dan 11.000 retail vestigingen onder 69 namen in 27 landen. Met een eigen vloot van maar liefst 6.500 trekkers en 61.000 trailers loont het eens de moeite om om te zien naar meer efficiency! Walmart voert daarvoor ook testen uit met hybridevoertuigen en voertuigen die rijden op afvalstoffen en gas. Voor het gebruik in distributiecentra zijn er onlangs ook 2.000 waterstof aangedreven vorkheftrucks besteld.
De WAVE is de opvolger van een eerder concept ‘The Supercube”.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."