De Suiker Unie heeft bij haar fabriek in Dinteloord een eigen biogaspomp voor trucks in gebruik genomen.
In Truckstar nr 5 reden we een dag mee met chauffeur Danny Dietvorst die in dienst van Darvi vast voor de Suiker Unie rijdt met een bijzondere MAN. De truck rijdt namelijk op een mengsel van gas en diesel.
Het gas, methaan, wordt gewonnen uit restmateriaal van suikerbieten: perspulp, suikerbietenpuntjes en bietenblad. Hiervoor heeft de Suiker Unie een biomassavergister gebouwd die in november 2011 door Prins Willem-Alexander geopend werd.
Aardgasnet
Die vergister is aangesloten voedt het aardgasnet, en een paar honderd meter verderop tapt de CNG-pompinstalatie daar weer gas vanaf voor het tanken van vrachtwagens. (CNG staat voor Compressed Natural Gas, aardgas onder druk). De pomp was al in gebruik maar is op 29 mei officieel geopend.
CNG en LNG
De Suiker Unie heeft de ‘Lean & Green Award’ gewonnen en zich daarmee gecommitteerd aan een vermindering van de CO2-uitstoot met twintig procent. Door zelf biogas te maken en als truckbrandstof te gebruiken kan het transport ook zijn steentje bijdragen. Overigens rijdt er naast drie CNG-MAN’s ook een Volvo FM MethaneDiesel op LNG, (Liquefied Natural Gas, sterk gekoeld en vloeibaar gemaakt gas). Die tankt bij een speciale LNG-pomp in Roosendaal. De Suiker Unie wil de twee gastechnieken vergelijken.
Foto: Chauffeur Danny Dietvorst tankt de CNG-tanks op zijn MAN vol. De auto kan daar 700 kilometer op rijden, maar rijdt ook op slechts diesel. Met gasinspuiting heeft de truck echter iets meer vermogen.
Omroep Brabant maakte onderstaand nieuws-item over de gaspomp bij de Suiker Unie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."