DAF introduceert een zeer efficiënte trekker-uitvoering van de XF105 en de CF85: de ATe.
De benaming ATe doet denken aan de ATi-versies van de legendarische 3300 en 3600. Ate staat echter voor Advanced Transport efficiency; de trucks zijn volledig gespecificeerd op zuinigheid.
Zo is de aerodynamica geoptimaliseerd met een standaardpakket dak- en zijspoilers, gecombineerd met side-skirts. Ook standaard zijn banden met een lage rolweerstand en de ‘kleine’ maat 315/70R22,5. Hiermee komt de auto net iets lager te staan, met een gunstig effect op de luchtweerstand.
Schakelstrategie
De ATe-trekkers hebben de bekende AS-Tronic automaat met een volledig op verbruik afgestelde schakelstrategie. Dat betekent ook dat je als chauffeur niet kunt ingrijpen en handmatig kan schakelen. Dit kan alleen bij snelheden lager dan dertig kilometer per uur, of wanneer de MX Engine Brake ingeschakeld wordt.
85 kilometer per uur
De begrenzer staat op 85 afgesteld en de overbrenging gaat via een prise-direct aandrijflijn met een eindreductie van 2,69:1. Als optie is voor lichtere toepassingen ook de eindreductie van 2,52:1 leverbaar. Daarnaast is adaptive cruise control standaard en worden alle nieuwe ATe-auto’s geleverd met de DAF EcoDrive-chauffeurstraining.
Volgens DAF levert deze training een permanente brandstofbesparing op van drie tot vijf procent. De trekkers worden geleverd als 4×2, hebben de SpaceCab en krijgen 460 pk.