In Amerika heeft een autonoom rijdende truck zijn eerste rit met echte vracht genaakt. De truck van Otto vervoerde 50.000 blikjes Budweiser bier zonder dat er de hele tijd een chauffeur achter het stuur zat.De rit van 200 kilometer ging weliswaar hoofdzakelijk over de snelweg in de staat Colorado en zodra de truck in stedelijk gebied kwam, nam de chauffeur weer het stuur in handen. En ook was het een proef bij mooi weer op een droge weg, maar toch: het is een teken dat de zelfrijdende truck steeds dichterbij komt.
Afstand houden en inhalen
De rit in Colorado werd uitgevoerd met een van zes Volvo’s VNL 780 die Otto, een startup van enkele ex-werknemers van Google, heeft omgebouwd. De truck is in staat op eigen houtje afstand te houden en in te halen. Zodra vrachtauto op de snelweg is, kan de chauffeur het stuur loslaten en andere dingen gaan doen, zoals op diverse filmpjes is te zien. De volgende stap van Otto is de truck te leren omgaan met wegwerkzaamheden en moeilijke omstandigheden zoals besneeuwde wegen.
Grote besparing
Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd kan Budweiser door het gebruik van zelfrijdende trucks vijftig miljoen dollar besparen, zelfs als er altijd nog een chauffeur aan boord is die zo nodig kan ingrijpen. De besparing ontstaat vooral door de zuinige rijstijl en de efficiëntere logistiek, aldus De Tijd.
Platooning
Tijdens de Nationale Klimaattop, eind oktober in Rotterdam gehouden, was ook aandacht voor zelfrijdende trucks. Vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, TLN, EVO en de RAI ondertekenden een intentieverklaring tot het bevorderen van platooning. Bij platooning rijdt een aantal trucks achter elkaar waarbij alleen in de eerste truck daadwerkelijk een chauffeur het stuur in handen heeft. De andere volgen hem blindelings. In 2020 moet platooning bij het transport in Nederland een belangrijke plaats innemen.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht