In Zweden is een eerste officiële stap gezet om in de toekomst langere en zwaardere trucks toe te staan.
Momenteel is 25,25 meter de maximale lengte van trucks in Zweden en zestig ton het maximale gewicht. Velen willen daar echter verandering in zien. Ook de Zweedse overheid heeft hier oren naar.
Het Zweedse Rijks Weg en Transportonderzoeksinstituut (VTI – Statens Veg och Transportforskningsinstitut) heeft daarom aangekondigd te gaan onderzoeken wat er nodig is om langere en zwaardere trucks wettelijk toegestaan te krijgen in Zweden, zo meldt ons Zweeds zusterblad Trailer.
Financieel en milieutechnisch beter
“We zouden de wetgeving rond zware voertuigen moeten aanpassen zodat we het rijden met langere en zwaardere voertuigen kunnen toestaan. Daarmee wordt het transport financieel en milieutechnisch gezien efficiënter”, zegt Sogol Kharrazi, onderzoeker bij VTI.
“Er zijn landen zoals Australië en Canada waarvan we de ervaringen kunnen bestuderen. Die landen hebben een goede manier van werken ontwikkeld rond de regels en controles op trucks”, zegt Kharazzi.
Volvo en Scania ook in onderzoek
In het onderzoek zullen tevens Volvo en Scania deelnemen, de Chalmers technische hogeschool en een aantal andere transportgerelateerde organisaties. Het onderzoeksproject zal lopen tot het einde van 2016.
In Zweden zijn de afgelopen jaren verschillende proeven succesvol uitgevoerd met langere en zwaardere trucks, waaronder het En Trave Till-project, waarin Volvo deelnam met zwaardere en langere houttrucks tot maar liefst negentig ton. In navolging van de recente verhoging van het maximale truckgewicht in buurland Finland naar 76 ton, gingen er in Zweden onder de bosbouwers onlangs stemmen op ook in Zweden het maximale truckgewicht te verhogen.
Lees ook: Zweedse bosbouwers willen zwaardere trucks
Lees ook: Ook Scania in 32 meter-proef
Lees ook: Zweedse roadtrain een succes