Op de IAA van 2018 introduceerde Ford zijn nieuwe langeafstandstruck, de F-Max. De futuristisch ogende, gestroomlijnde cabine van de F-Max valt wel op tussen de andere Europese merken. Heel af en toe kom je de nieuwe F-Max tegen op Nederlandse wegen, maar op Nederlands kenteken was er nog geen een geregistreerd. Tot nu, want Loetoning brengt daar verandering in.
Dat je hem toch niet zo vaak ziet, komt omdat hij simpelweg niet te koop is in Nederland. Maar dat was voor Ton Langen van Loetoning uit het Limburgse Stein geen probleem. Loetoning, gespecialiseerd in vloeistoftransport, had wel interesse in de Ford en besloot vier stuks te importeren. Ton Langen vertelt over het aanschaffen van de nieuwe trucks: “Om te zien is het gewoon een mooie truck en daar begon eigenlijk ook mijn interesse in het merk.”
Kans
Ford heeft met de F-Max laten zien dat het een fraaie vrachtwagen kan maken, voorzien van alle gemakken die ook op moderne Europese trucks zitten. “Wij hebben ervaringen met verschillende merken zoals Volvo, Mercedes, Renault en Iveco en vonden dat Ford ook een kans verdiende. Zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding is het interessant, trucks van de zeven andere Europese merken zijn toch een stuk duurder in aanschaf.” Loetoning heeft vier nieuwe Ford F-Max’ gekocht, waarvan de eerste nu is afgeleverd. “De andere drie verwacht ik begin volgend jaar te mogen verwelkomen binnen onze firma”, vertelt Ton.
Kwaliteit
Ook wij waren onder de indruk van de Ford F-Max tijdens onze rij-impressie die we in 2019 maakten. Het is zeker geen verkeerde truck om mee te rijden. De 500 pk sterke krachtbron met ZF automaat weet de truck soepel over de weg te bewegen. Ook in de bergen. De F-Max kan dus zeker de concurrentie aan met de truckmerken van de gevestigde orde. Dat zegt ook Ton Langen: “De afwerking van de Ford doet niet onder voor die van een Mercedes of Renault.”
Onderhoud
In Europa, waaronder in Nederland, werkt Ford samen met TIP om garantieservices en onderhoud voor Ford Trucks aan te bieden. Maar dat is voor Loetoning sowieso geen probleem. “We hebben al vele jaren onze eigen garage en gaan dan ook het onderhoud van onze Ford-trucks zelf doen. Mochten er zich grote problemen voordoen dan is dat met de standaard drie jaar garantie waarschijnlijk ook geen probleem”, besluit Ton Langen enthousiast.