Simon Loos neemt de eerste volledig elektrische FH van Nederland in gebruik. De logistiek dienstverlener gaat de Volvo FH Electric voor Unilever inzetten. De aanschaf is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking met Unilever en Kuehne & Nagel, die de logistiek verzorgt voor Unilever.
Voor Simon Loos is de nieuwe Volvo FH Electric trekker de eerste elektrische trekker die in serie wordt gebouwd door een OEM (Original Equipment Manufacturer). Tevens is het de eerste die wordt ingezet op langere afstanden en met hogere gewichten. Tot zo’n 40 ton totaal gewicht.
‘Veel leren’
De transporteur rijdt al met meer dan 20 elektrische vrachtwagens van andere merken. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 1,5 miljoen elektrische kilometers ervaring in met name een stedelijke omgeving. “De komende periode gaan we ongetwijfeld veel leren over de impact van elektrisch rijden op deze langere en zwaardere inzet. Op deze manier kunnen we ons voorbereiden op het verder opschalen van zwaar elektrisch transport in de toekomst”, zegt Wim Roks van Simon Loos.
Fossielvrij staal
Niet alleen de uitstoot wordt verminderd tijdens het rijden met de nieuwe Volvo FH – ook in het productieproces is er milieubewust gedacht. De truck zal worden ingezet tussen verschillende DC’s. “Deze truck is onderdeel van de eerste batch vrachtwagens waarvan het chassis gemaakt is van fossielvrij staal.”
Lees ook: Twente Milieu zet elektrische Renault in als mobiele werkplaats
De uitrol van elektrische Volvo’s in Nederland gaat de komende tijd door, met een complete range trucks. Van de lichte range Volvo FL en FE (vanaf 16 ton) en de zware range FH, FM en FMX (tot 50 ton GVW). Voor de vloot van Simon Loos betekent dat er nog 8 elektrische Volvo trucks bij komen. En net als bij de diesel- en LNG-trucks zijn ook deze voertuigen afgesloten met een Volvo Gold-onderhoudscontract.