De eerste twee LZV’s van de Duitse LZV-proef zijn de weg op gegaan.
De firma Ansorge beet hiermee – iets eerder dan verwacht – het spits af voor de Duitse transportsector. De twee LZV’s van het transportbedrijf gaan met sanitair-materialen rijden tussen Ostalgäu en een railterminal bij München-Riem. Daar worden de opleggers en wisselbakken op de trein geladen. Als terugvracht wordt er met lege flessen gereden.
Gewichts-handicap
De Duitse LZV-proef heeft een handicap: het maximale gewicht van de LZV’s is niet verhoogd naar zestig ton, zoals in Nederland en de Scandinavische landen. Maar in Duitsland wordt wel 44 ton totaalgewicht toegestaan bij intermodaal transport, in plaats van de standaard veertig ton. Ansorge kan daarom met 44 ton rijden.
Omdat het transportbedrijf alle aanmeldingen voor het materieel en de LZV-cursus voor de chauffeurs al geregeld had, kon het de LZV’s nu al de weg op sturen. De officiële start is nog altijd op 5 maart bij de MAN-fabriek in München.
Bron: Verkehrsrundschau – Foto: De directeur van Ansorge, Wolfgang Thoma, reed zelf één van zijn LZV’s naar München.